Google meldt dat het de vacature-app Kormo Jobs heeft uitgebreid naar India. Daarmee lijkt de zoekgigant niet alleen een helpende hand te bieden aan miljoenen starters op de Indiase arbeidsmarkt, maar ook LinkedIn (Microsoft) tegengewicht te bieden.
Het bedrijf lanceerde Kormo Jobs in 2018 voor het eerst in Bangladesh en lanceerde het vorig jaar in Indonesië. Vorig jaar maakte Google Kormo Jobs beschikbaar in de India onder de naam Jobs as a Spot.
Google zegt dat bedrijven als Zomato en Dunzo inmiddels inmiddels meer dan 2 miljoen geverifieerde jobs op het platform hebben geplaatst. Google is overigens een investeerder in de bezorgdienst Dunzo.
Kormo Jobs is niet alleen een digitale vacaturebank, maar help werkzoekers ook met het acquireren van nieuwe vaardigheden zoals het schrijven van een effectieve cv.
De introductie van Kormo Jobs illustreert een groeiende interesse van Google om een deel van werkgerelateerde zoekopdrachten ten gelde te maken. Het bedrijf lanceerde in 2017 reeds een zoekmachine voor banen in de VS. Dit product is inmiddels naar verschillende markten gebracht. Eerder deze maand introduceerde Google virtuele visitekaartjes in India.
De push van Google zal LinkedIn naar verwachting pijn doen, zeker gezien het feit dat LinkedIn niet sterk is vertegenwoordigd in opkomende markten zoals India. In India telde LinkedIn in juli ongeveer 24 miljoen maandelijkse actieve gebruikers op Android, tegen ongeveer 22 miljoen in dezelfde periode een jaar geleden. Google bereikt ongeveer 400 miljoen gebruikers in India.
Hoe dan ook, een app die mensen helpt bij het vinden van een baan zou tientallen miljoenen Indiërs van pas komen, aangezien de natie recordhoge werkloosheidscijfers rapporteert als gevolg van de coronapandemie.