Netflix test een goedkoper abonnement in India in een poging om nóg meer abonnees te vergaren in de nummer drie economie van Azië.
Met het abonnement “Mobile +” krijgt de Indiase consument HD-kwaliteit vermaak op mobiel, tablet en computer, maar het plan werkt niet op TV. Het abonnement kost 349 Indiase roepies per maand, ongeveer $ 4,70.
Netflix in India introduceerde eerder een mobiel plan dat slechts 199 Indiase roepies per maand kost ($ 2,70). Het abonnement is zoals de naam al doet vermoeden gelimiteerd tot gebruik op mobiel (480p).
Standaard Netflix kost tussen de 499 Indiase roepies ($ 6,69) voor SD-kwaliteit en 799 Indiase roepies ($10,70) voor 4K ultrahoge definitie gelijktijdig op 4 verschillende apparaten.
Netflix meldt dat het de nieuwe service alleen zal uitrollen als de test succesvol blijkt te zijn.
De timing van de nieuwe test is geen toeval. Eerder deze maand debuteerde Netflix met “Indian Matchmaking”, een show met acht afleveringen die matchmaker Sima Taparia volgt in haar pogingen om geschikte huwelijkspartners te vinden.
“Indian Matchmaking” heeft meer buzz weten te genereren dan welke andere op India gerichte show of film op Netflix.
Netflix heeft inmiddels 193 miljoen abonnees in India en concurreert met meer dan drie dozijn on-demand streamingdiensten, waaronder Amazon Prime Video, Apple TV + en Hotstar + Disney.
Netflix liet eerder weten hard te werken om de content beter te laten aansluiten aan de wensen van de Indiase consument. Voor de productie van Indiase content werd $ 420 gereserveerd. Het voorlopige resultaat is dat er de komende maanden 17 Indiase “originals” worden uitgebracht.
Het “mobile only” abonnement dat Netflix vorig jaar lanceerde in India werd ook eerst uitgebreid getest. Sindsdien is het abonnement beschikbaar gemaakt in een tiental landen, waaronder Maleisië.