Het Chinese Chery Automobile heeft een nieuwe accuserie ontwikkeld voor elektrisch vervoer. Onder de naam Kunpeng komen er drie nieuwe solid state-batterijen op de markt, die dankzij een snellaadfunctie binnen 5 minuten voor een actieradius van 400 kilometer kunnen zorgen. En met een volgeladen accu is het mogelijk om 1.200 kilometer te kunnen rijden; wat in de toekomst zelfs gaat oplopen tot 1.500 kilometer. De aankondiging van het merk Kunpeng werd al gedaan tijdens Chery’s Global Innovation Conference 2024 in Wuhu, China.
Solid state-batterijen worden gezien als een nieuwe revolutie in elektrisch vervoer. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare elektrolyt. De elektrolyt zorgt voor het transport van ionen tussen de anode en de kathode. De interactie tussen de elektroden en de elektrolyt zorgt uiteindelijk voor de stroom in de batterij.
De nieuwe batterijreeks van Chery bestaat uit drie typen: vierkante lithium-ijzerfosfaatbatterijen, vierkante ternaire lithiumbatterijen en grote cilindervormige ternaire lithiumbatterijen. Deze hoogtechnologische accu’s beschikken over een 6C-snellaadfunctie, waardoor ze zo enorm snel kunnen laden. De ‘C’ staat voor de verhouding tussen de batterijgrootte en het laadvermogen. Bij 1C kan een batterij van 80 kWh maximaal met 80 kW worden opgeladen. Bij 6C kan dezelfde batterij tot 480 kW worden opgeladen.
Met deze solid state-batterijen is het mogelijk dat volledig elektrisch aangedreven auto’s zo’n 1.200 kilometer kunnen afleggen op één laadbeurt. Bij plug-in hybride voertuigen (PHEV) gaat de puur elektrische actieradius naar 300 kilometer. Daarnaast gaan de batterijen ook nog eens 20 procent langer mee dan de huidige batterijen. Tenslotte zijn ze ook nog eens veiliger omdat ze geen brandbaar vloeibaar elektrolyt bevatten.
De Kunpeng-batterijen krijgen in eerste instantie een energiedichtheid van 400 Wh/kg bereiken, maar zullen volgend jaar al toenemen tot 600 Wh/kg. Hiermee zouden de elektrische auto’s van Chery – het moederbedrijf achter de merken JAECOO en OMODA – een actieradius tot wel 1.500 kilometer kunnen bereiken. De eerste voertuigtests zijn gepland voor 2026 en de serieproductie voor 2027, waarmee ze dan ook voor de Nederlandse markt beschikbaar komen.
De merken JAECOO en OMODA worden beide in het eerste kwartaal 2025 in Nederland gelanceerd.
Een solid-state batterij werkt op een manier die lijkt op een traditionele lithium-ionbatterij, maar met enkele belangrijke verschillen in de structuur en materialen. Hoe dat precies werkt:
Een solid-state batterij gebruikt, in tegenstelling tot de traditionele lithium-ionbatterij, een vaste elektrolyt in plaats van een vloeibare elektrolyt. In een lithium-ionbatterij stroomt de lading door een vloeibare elektrolyt (zoals een gel), wat risico’s op lekken en oververhitting kan veroorzaken. In solid-state batterijen wordt een vaste elektrolyt (bijvoorbeeld keramiek of een polymeer) gebruikt, wat deze risico’s aanzienlijk vermindert.
Net als bij andere batterijen bestaat een solid-state batterij uit drie hoofdcomponenten. Anode: Meestal gemaakt van lithium-metaal, wat helpt bij een hogere energiedichtheid. Kathode: Vergelijkbaar met die in lithium-ionbatterijen, afhankelijk van de batterijconstructie. Elektrolyt: Een vaste stof die de ionen van de anode naar de kathode transporteert, wat de stabiliteit en levensduur van de batterij verhoogt.
Tijdens het opladen bewegen lithium-ionen van de kathode naar de anode door de vaste elektrolyt. Bij het ontladen keren de ionen terug van de anode naar de kathode, waarbij elektrische energie wordt gegenereerd. Doordat de elektrolyt vast is, kunnen de ionen directer en efficiënter bewegen, wat resulteert in sneller opladen en minder warmteontwikkeling.
Hoewel solid-state batterijen veel voordelen bieden, zijn er ook uitdagingen, zoals hoge productiekosten en de complexiteit van het ontwikkelen van geschikte vaste elektrolyten die efficiënt werken bij kamertemperatuur. Met voortdurende innovaties wordt verwacht dat solid-state batterijen in de toekomst steeds breder beschikbaar zullen zijn, vooral in elektrische voertuigen maar ook bij consumentenelektronica en duurzame energieopslag.
Fotocredits: Chery Automobile.