Als het aan een conglomeraat van techgiganten Alibaba, Tencent en Suning ligt komt er een eind aan de hegemonie van Didi. Didi beheerst de Chinese “ride-hailing” markt met een marktaandeel van 90% in een totale markt die ongeveer $30 miljard waard is.
Dat het menens is blijkt uit de totale investering: er wordt maar liefst 9.76 miljard yuan ($1.5 miljard) gereserveerd om Didi van de kroon te stoten. Autofabrikanten FAW, Dongfeng Motors en Chongqing Changan Automobile doen ook mee.
Die grote investering lijkt nodig, want Didi Chxuing heeft slagkracht. Het bedrijf wordt op $50 miljard gewaardeerd en rekent onder andere de Softbank Group, Uber en Booking.com tot haar aandeelhouders.
Het is niet de eerste keer dat Didi van zich af moet bijten. De markt is erg dynamisch. Eerder probeerde rivaal Meituan Dianping het met een pilot in Shanghai en Nanjing, maar ondanks expansie naar drie andere steden gaf het bedrijf aan niet verder uit te breiden.
Ook Daimler AG waagde een poging door in het Zuid-Chinese Chengdu met een premium service te komen. Niet lang daarna kwam de Chinese autofabrikant SAIC Motor met een identiek plan.
Bij het vormen van de joint venture werd goed gekeken naar de competenties van alle leden. Alibaba en Suning weten hoe ze klant moeten bedienen, Tencent levert de technologie en de know-how over de autobranche komt van FAW, Dongfeng en Changan.
“Ride-hailing” wordt in China gezien als de toekomst van mobiliteit. Autoverkopen daalde in 2017 voor het eerst sinds 1990 en “ride-hailing” werd gezien als de oorzaak. Het is nu dringen geblazen voor de concurrentie om zo snel mogelijk marktaandeel te vergaren, al dan niet ten koste van Didi.