14.08.2020
Tech in Asia

TikTok-rivaal Likee vergaart 150 miljoen gebruikers

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Terwijl het lot van TikTok onzeker blijft, maakt rivaal Likee furore. De app verzamelde inmiddels meer dan 150 miljoen maandelijkse actieve gebruikers (juni 2020).

Likee’s

Eerdergenoemde cijfers staan in een rapport van Likee’s Chinese moederbedrijf Joyy. Ter vergelijking: TikTok heeft ongeveer 200 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Het aantal maandelijks actieve gebruikers is een veelvoud daarvan, ongeveer 800 miljoen individuen. Likee staat vooralsnog in de schaduw van TikTok.

TikTok heeft een explosieve groei doorgemaakt tijdens de coronacrisis. Zelfs een verbod in India en een mogelijk gedwongen verkoop in de VS hebben de groei van TikTok nauwelijks geremd.

Likee heeft een andere opzet dan TikTok, omdat het influencers in staat stelt geld te verdienen met virtuele cadeaus die ze van fans ontvangen. TikTok geeft daarentegen prioriteit aan de consument en de content.

Net als TikTok is Likee niet immuun voor geopolitieke besluitvorming. India was de grootste buitenlandse markt voor Likee, maar de app werd naast TikTok en tientallen andere Chinese apps uit het land verbannen.

In de VS

In de op een na grootste markt, de VS, is Likee een van de snelstgroeiende rivalen van TikTok. Van begin juli tot begin augustus vergaarde Likee ruim 7 miljoen downloads. Daarmee werd het door Hollywood gesteunde Triller, TikTok’s oude rivaal Dubsmash en de opvolger van Vyne, Byte verslagen. Likee groeit ook snel in Rusland en Indonesië.

Joyy

Joyy, genoteerd op de Nasdaq, blijft buiten de thuismarkt weinig bekend. Het werd in 2005 opgericht en maakte het geven en ontvangen van virtuele cadeaus populair middels hun app YY. Het publiek kan influencers virtuele bloemen en andere cadeau geven, die de makers vervolgens kunnen omzetten in geld. Het verdienmodel van YY was zo succesvol dat het allerlei soorten livestreaming-rivalen voortbracht. Toen de Chinese markt verzadigd raakte, ging Joyy naar het buitenland.

In 2016 startte Joyy’s oprichter en CEO Li Xueling Bigo in Singapore een aparte entiteit, zodat het niet onder dezelfde investeerdersdruk zou komen te staan als een beursgenoteerd bedrijf. Livestreaming-app Bigo Live debuteerde in de hoop het succes van YY te repliceren. Bigo Live werd een succes en toen korte video’s een ware rage werden, introduceerde Bigo Likee.

In juni bereikte Joyy als geheel 457 miljoen maandelijks actieve gebruikers, waarvan maar liefst 91% afkomstig was uit niet-Chinese markten. De gezonde buitenlandse groei van Bigo zou Joyy vertrouwen moeten geven, maar toen Li door lokale media werd gevraagd of hij met TikTok wilde vechten voor dominantie, zei hij dat zijn bedrijf “TikTok niet zal kunnen verslaan”.

Share this post