Uber gaat zich richten op fintech, wellicht geïnspireerd door Aziatische mobility startups die dat al sinds 2015 doen.
Uber is volgens CNBC op zoek naar enkele tientallen ervaren rotten in de financiële sector voor hun kantoor in New York. De bedoeling is dat het team uiteindelijk uit 100 plus werknemers bestaat.
De focus zal in eerste instantie liggen op het aanbieden van financiële diensten aan chauffeurs en werknemers. Er wordt ook gekeken naar de mogelijkheid om bankrekeningen aan te bieden. Uber heeft enige ervaring met finance, het bedrijf lanceerde een paar jaar geleden de Uber Cash app en een creditcard.
Aziatische mobility startups houden zich al jaren bezig met fintech. India’s Ola ontwikkelde een volledige separate betalingsapp, OlaPay, Go-Jek uit Indonesië creëerde Go-Pay en het Maleisische Grab introduceerde GrabPay.
Uber is zwaar verlieslijdend en het bundelen van services lijkt dé manier om het bloeden te stelpen nu ride-sharing over het hoogtepunt heen lijkt. Het bedrijf beschikt over een enorm aantal klanten en fintech wordt gezien als de meest opportune manier om Uber-gebruikers meer geld te ontfutselen. Eerder werd er een voedselberzorgservice toegevoegd aan de app.
Grote bedrijven die beschikken over een enorme klantenschare maken wel vaker een move naar fintech. Google, Facebook en zelfs Starbucks gingen Uber voor.
Er wordt gedacht dat Amerikaanse bedrijven de boot missen door niet vol in te zetten op fintech. De aarzeling valt te verklaren. Concurreren met diepgewortelde financiële instituten zoals Paypal en JP Morgan schrikt de Amerikanen mogelijk af. Streng financieel toezicht van bovenaf verklaart tevens de terughoudendheid.
Azië is wat dat betreft beter geschikt voor het bundelen van services onder de paraplu van een mobiliteitsapp. Aziaten maken zich minder zorgen om hun privacy. Een businessmodel dat is gestoeld op het verzamelen van persoonlijke data vinden zij minder storend dan de Amerikanen die hun privacy met hand en tand bewaken.