Xiaomi verkoopt al acht kwartalen de meeste smartphones in India en dat is een doorn in het oog van Samsung, aangezien de Zuid-Koreanen met tegenvallende verkoopcijfers kampen.
De Chinezen leverden 10,4 miljoen handsets in het tweede kwartaal van 2019 en pakten zo 28,3% van de markt, meldde onderzoeksbureau IDC op dinsdag. De grootste rivaal, Samsung – ooit de nummer 1 van India – verscheepten in dezelfde periode 9,3 miljoen handsets, goed voor een marktaandeel van 25,3%.
In totaal werden in het tweede kwartaal van 2019 zo’n 36,9 miljoen handsets verkocht in India, een stijging van 9,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Er zijn in India nog nooit zoveel telefoons verkocht in een kwartaal. Opvallend, want in het grootste deel van de wereld worden er steeds minder telefoons verkocht.
Er zijn in India ongeveer 450 miljoen smartphonegebruikers, terwijl dat er eind vorig jaar slechts 350 miljoen waren en een jaar eerder 300 miljoen (eind 2017). India is inmiddels in absolute getallen de sterkst groeiende markt voor smartphones ter wereld.
Chinese telefoonproducenten Vivo en Oppo zitten ook niet stil. Beide bedrijven investeerden rijkelijk in hun marketing gedurende het recente cricketseizoen in India. Vivo bezat 15,1% van de Indiase markt, een stijging van 12,6% in Q2 2018, terwijl het marktaandeel van Oppo in dezelfde periode groeide van 7,6% naar 9,7%. Het marktaandeel van Realme, een producent die oude modellen van Xiaomi repliceert, schoot omhoog van 1,2% in Q2 2018, naar 7,7% in G2 2019.