31.08.2020
Tech in Asia

Xiaomi zit in de lift, ondanks slappe cijfers voor India

By: Redactie Tech in Asia

BlogTech in Asia

Xiaomi rapporteerde in het tweede kwartaal van 2020 een omzet van $ 7,77 miljard, een stijging van 3,1% vergeleken met vorig jaar en een stijging van 7,7% ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De Chinese smartphonemaker maakt melding van herstel in de meeste overzeese markten.

De winst in Q2 bedroeg $ 650 miljoen, een stijging van 129,8% op jaarbasis en 108% in vergelijking met Q1 2020. Met uitzondering van India overtreft het aantal verkochte Xiaomi handsets in het buitenland reeds het pre-Covid niveau.

India, de grootste overzeese markt voor China, is dus een ander verhaal. New Delhi beval eind maart een landelijke lockdown, waardoor de meeste winkels in het land werden gesloten. Pakketbezorging van “niet-essentiële” goederen werd ook wekenlang beperkt. Nu de lockdowns zijn versoepeld is het wachten op herstel. Xiaomi zegt dat de verkoop in India wordt geremd door productiebeperkingen.

In Europa gaat het beter. Volgens onderzoeksbureau Canalys groeide het aantal leveringen van Xiaomi smartphones in Q2 met 64,9% op jaarbasis, met een totaal marktaandeel van 16,8%.

Vooral de premium smartphones vinden gretig aftrek. Dit zijn handsets met een retailprijs van minimaal € 300. De omzet voor dergelijke smartphones steeg 99,2% jaar-op-jaar. De gemiddelde verkoopprijs van een Xiaomi handset stijgt navenant: 11,8% op jaarbasis en 7,5% op kwartaalbasis.

Op 30 juni van dit jaar werden er 343,5 miljoen MIUI-gebruikers geteld, een stijging van 23,3% op jaarbasis. MIUI is een aangepast Android-besturingssysteem dat op het overgrote deel van de Xiaomi-smartphones draait. Xiaomi heeft overigens ook een handjevol smartphones die draaien op Android.

Naarmate het aantal smartphones van het bedrijf groeit, stijgen ook de advertentie-inkomsten. Die stegen in het tweede kwartaal van 2020 met 23,2% tot $ 450 miljoen.

Share this post