De Amerikaanse consumentenbond, uitgever van het invloedrijke Consumer Reports magazine, weigert de nieuwe Apple iPhone 4 aan te bevelen. Volgens het tijdschrift hebben tests aangetoond dat de problemen met de ontvangst van de iPhone niet alleen aan de software liggen maar dat ook de hardware er mee te maken heeft.
Kort na de lancering regende het klachten over een ontvangst van de antenne wanneer men het toestel in de linkerhand neemt op de manier waarop de meeste bellers het toestel vasthouden, namelijk de linker onderhoek rustend in de muis van de hand. In dat geval zorgt de hand voor kortsluiting tussen de twee antenne’s (Bluetooth/WiFi en 3G/GSM) die links onder samen komen en waar ook een kleine opening zit in de behuizing. Die kortsluiting zorgt ervoor dat de signaalsterkte van het netwerk met zo’n 75% kan afnemen, In sommige gevallen vallen de gesprekken zelfs helemaal weg.
Volgens het Amerikaanse Consumer Reports kan de iPhone rekenen op hoge rapportcijfers maar kan het probleem met de ontvangst niet worden genegeerd en om die reden zal de iPhone 4 niet wordt aanbevolen. Het is overigens de eerste keer dat Consumer Reports een Apple-apparaat weigert aan te bevelen.
In een eerste reactie liet Apple weten dat er niets aan de hand is. De fabrikant raadde klanten aan om de iPhone 4 anders vast te houden.
Later verraste Apple de technologiewereld door een communiqué uit te vaardigen waarin staat te lezen dat het bedrijf tot zijn eigen grote verbazing heeft moeten vaststellen dat de formuie die gebruikt werd om het aantal blokjes weer te geven die de signaalsterkte weergeven, verkeerd is. Er worden namelijk 2 blokjes teveel weergegeven, zodat het alleen maar lijkt alsof hun signaal wegvalt bij het vastpakken van de iPhone op die “verkeerde” wijze. Apple beloofde snel een software-update om het aangegeven signaal te corrigeren. Via