Heavy users op internet weten het maar al te goed: tientallen, zo niet honderden e-mails per dag! Hoe houd je dit bij? Google helpt de (zakelijke) Gmail-gebruikers nu met een nieuwe tool: priority box.
Deze tool stelt de gmail-gebruiker in staat zijn binnenkomende e-mails onder drie kopjes te laten sorteren: (a) belangrijk/ongelezen (b) op terugkomen: “starred” (c) alle andere e-mails. De Gebruiker heeft de mogelijk zelf nog een zelf gedefinieerde sectie aan te maken.
De gebruiker kan Google helpen bij het identificeren van belangrijke mails door aan te geven of een bericht toch meer of minder belangrijk of prioriteit had moeten krijgen. Ook kan hij/zij e-mails uit de “overige” categorie alsnog als belangrijk aanmerken.
Google claimt dat haar systeem – door te analyseren welke e-mail-onderwerpen wel of niet (snel) worden geopend – steeds beter in staat zal zijn om voor de gebruiker niet-belangrijke van belangrijke e-mails te onderscheiden en in een passende prioriteiten box te plaatsen. Deze nieuwe feature wordt gecombineerd met een betere Spam-filter in G-mail.
De kracht van deze applicatie binnen Gmail is dat Google geheel automatisch en trefzeker de belangrijke e-mails er uit kan pikken en deze aan de gebruiker in de top van lijst zal tonen. Volgens de woordvoerder gebeurt deze selectie op basis van regels die te maken hebben met zaken als:
In de ‘settings’ voor de prioriteiten inbox kan men aangeven of ingestelde filters, inclusief het daarbij overslaan van de inbox, door de regels van de priority inbox moeten worden overruled of niet.
Feitelijk beoordeelt Google natuurlijk al lang alle binnenkomende e-mails: tot op heden alleen of het naar de mening van Google spam is of niet. Het uitfilteren van spam is natuurlijk hetzelfde mechanisme als het beoordelen op belangrijkheid voor de gebruiker. De Spam filter moet volgens Google met de introductie van deze priority-secties nog effectiever gaan worden.
Al deze functies komen in de komende week beschikbaar voor alle Gmail-gebruikers. Maar deze unieke functie is voor Google natuurlijk vooral ook van belang om via hun Google Apps een betere toegang te krijgen tot de systeembeheerders van bedrijven. Microsoft domineert met Outlook en Microsoft Exchange de zakelijke markt. Maar Google hoopt met deze op het verhogen van productiviteit gerichte applicatie nog meer voeten tussen de deur te krijgen bij de zakelijke gebruikers. Google claimt 6% minder tijd aan het verwerken van de dagelijkse e-mail stroom op een kantoor te kunnen verwezenlijken.
Google heeft bij Gmail recentelijk de user interface aangepakt. Ook Google Agenda heeft al wat wijzigingen ondergaan. Die laatste wijzigingen leken vooral ingegeven om Google Agenda gemakkelijker voor de zakelijker gebruiker te maken. Alles wijst op meer concurrentie met de heerschappij van Microsoft in de kantoor omgeving.
Wij zijn erg benieuwd naar de eerste ervaringen van de gebruikers met de accuratesse waarmee Google de prioriteit van de e-mails weet te scoren!