Voor dat Microsoft IE 2.0 lanceerde werd er eerst nog speciaal voor Windows NT een versie 1.5 uitgebracht. In november 1995 werd Versie 2.0 uitgebracht voor zowel Windows 95 als Windows NT met ondersteuning voor SSL, Cookies, VRML en nieuwsgroepen. Een klein half jaar verder in april 1996 werd er nog een release update uitgebracht voor Macintosh en Windows 3.1.
Versie 2 zat tevens in Microsoft’s Internet Starter Kit voor Windows 95. Een pakket waar in 1996 in de winkel bijna 30 gulden voor moest worden neergeteld inclusief een “How-to” boek en 30 dagen gratis internet toegang op MSN. Wie overigens nog wil zien hoe het internet in 1996 met IE 2.0 er uit zag kan terecht op de website dejavu.org/1996.
Met de komst van Internet Explorer 2.0 eind brak ook een nieuwe fase aan voor Microsoft. Gaandeweg werd het begrip ‘browser’ bekend: het programma om websites te bekijken. Maar het was ook de tijd dat ‘browser’ voor velen synoniem was met ‘Netscape’.
“Ik herinner me dat Internet Explorer 2.0 voor Microsoft Nederland het startsein was om onze marketing sterk te gaan intensiveren. Internet Explorer 1.0 was verre van populair en vrijwel iedere website was geoptimaliseerd voor onze grootste concurrent, de Netscape Navigator”, verhaalt Raul Pesch, destijds Product Marketing Specialist bij Microsoft Nederland en nu Director SMB Channel bij Microsoft Corp.
“Op websites stond destijds een melding dat de site het best bekeken kon worden met Netscape, voorzien van een prominent Netscape logo en download link naar de nieuwste versie. Om dat te veranderen namen we contact op met elke Internet Service Provider en elke websitebouwer in Nederland en Belgie. We schreven brieven, stuurden emails en lieten berichten achter op hun website. We vroegen iedere gebruiker van Internet Explorer hetzelfde te doen.
Onze taak was het om al die organisaties te bewegen om het Netscape logo op hun site te vervangen door het Internet Explorer logo: het ‘draaiende wereldbolletje’. Daar hadden we natuurlijk ook argumenten voor. Internet Explorer was sneller dan Netscape en het had functionaliteit -ofwel dingen die je met onze browser kon doen- die de concurrent niet had. Behalve de community-campagne investeerden we ook in evenementen en andere gelegenheden waar veel consumenten kwamen. We maakten zelfs Internet Explorer CD-ROMs, die we positioneerden op ‘strategische’ plekken zoals tankstations en supermarkten.
Een belangrijke overeenkomst bereikten we met World Online, in 1996 gewoon nog een opkomend bedrijf waarvan niemand kon vermoeden hoe het ermee zou aflopen. Microsoft en WorldOnline gingen een strategische alliantie aan waarbij World Online een licentie nam op Internet Explorer en dit product als ‘preferred’ Internet browser aanbood bij al haar cliënten. Het ging in eerste instantie om maar liefst 100.000 exemplaren van Microsoft Internet Explorer met een potentie tot een veelvoud daarvan in het licht van de Europese uitbreidingsplannen van World Online”.
Pesch: “Als ik terugkijk was onze marketingcampagne behoorlijk succesvol. Sterker nog, deze periode was een essentiële opstap naar het veel grotere marktaandeel dat we later hebben bereikt.”