14.09.2011
Technology

Maak me blij

By: Derek Visser

BlogTechnology
maak-me-blij.jpg
maak-me-blij.jpg

“We komen vaak mensen tegen die denken dat Google de baas is over internet en alle websites erop beheert” – dat zegt niet zomaar iemand, dat zegt Google zelf. Een zowel treurige als lachwekkende realiteit. 

Dagelijks worden kapitalen uitgegeven om websites geliefd te maken bij Google. Zoekmachine optimalisatie experts optimaliseren website content, techniek en inkomende links om de almachtige Google te behagen en zodoende een hogere positie in haar zoekresultaten te mogen bezetten.

Voor een groot gedeelte van de internetgebruikers geldt: wanneer je bovenaan staat in Google, ben je de beste. Maar al te vaak gaat deze vlieger niet op. Bedrijven met een klantenservice om te huilen weten zich toch een hoge positie in de zoekresultaten te verzekeren door uitstekende SEO te bedrijven. Voor al deze bedrijven geldt: uw vuige spel behoort binnenkort tot het verleden.

Google’s +1 biedt haar gebruikers de mogelijkheid websites aan te bevelen of zoals Google dit noemt ’to publicly give something your stamp of approval’. Naast de zoekresultaten van de gebruiker zelf heeft deze uitgesproken goedkeuring ook invloed op de zoekresultaten van vrienden, kennissen, collega’s en soms zelfs buurtgenoten. Tot zover een bekend verhaal.

Laten we eerlijk zijn: niet elk bedrijf verdient het om toegejuicht te worden. Gelukkig is het daarom mogelijk geworden afkeuring over een bedrijf of website uit te spreken door deze uit je zoekresultaten te verwijderen. Af en toe verschijnt er namelijk na een zoekopdracht op Google.nl een linkje naast een zoekresultaat met ‘Blokkeer alle resultaten van…’. Deze functie is pas sinds kort in Nederland beschikbaar en is eerder dit jaar geïntroduceerd in de zoekresultaten van Google.com.

Met deze introductie is het des te belangrijker geworden voor bedrijven om haar klanten werkelijk blij te maken. Al geeft Google aan de blokkeer functie nog niet te gebruiken voor indexatie doeleinden is dit natuurlijk een kleine en logische volgende stap. Slechte service zal in de toekomst zo keihard door klanten kunnen worden afgestraft. Een blunder kan zomaar tot gevolg hebben dat je als bedrijf eenvoudigweg niet meer wordt vertoond op relevante zoekopdrachten.

Tevredenheid van klanten optimaliseren wordt vele malen belangrijker dan het optimaliseren van websites – en zo hoort het.

Share this post