Hewlett-Packard (HP) is in Q3 van dit jaar zijn wereldwijde leiderspositie als computerproducent kwijtgeraakt aan de Chinese concurrent Lenovo. Zo blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau Gartner Group. In totaal zijn er volgens Gartner het voorbije kwartaal wereldwijd 87,5 miljoen computers verkocht. Dat betekende een daling van 8,3% tegenover dezelfde periode vorig jaar. Lenovo heeft in die verkoop volgens het rapport inmiddels een aandeel van 15,7%, terwijl HP een marktaandeel van 15,5% heeft.
Een belangrijk gedeelte van de daling van de computerverkoop, die tijdens Q3 een grotere terugval kende dan de twee kwartalen voordien, moet volgens Gartner worden toegeschreven aan Microsoft, dat zijn nieuwe Windows-besturingssysteem later deze maand lanceert en waardoor vele klanten de aankoop van een nieuwe computer hebben uitgesteld. Hierdoor bleef de normale piekperiode van het nieuwe schooljaar achterwege en waren retailers volgens het rapport vooral gericht op het liquideren van hun bestaande voorraden in afwachting van het nieuwe Windows-besturingssysteem.
Lenovo bouwde tijdens Q3 van dit jaar zijn marktaandeel met 2,6% uit tegenover dezelfde periode vorig jaar. Bij Hewlett-Packard werd daarentegen een terugval van 1,5% gemeld. Op de derde plaats staat Dell met een marktaandeel van 11,2%, gevolg door Acer (9,9%) en Asus (7,3%). Naast Lenovo kon daarbij alleen Asus een groei laten optekenen.
Gartner merkt echter op dat de computermarkt het voorbije kwartaal de grootste daling uit zijn geschiedenis heeft gekend, op een mogelijke uitzondering van de periode na de dotcom-crisis. De computer krijgt dan ook steeds meer concurrentie van andere toestellen, zoals tablets en smartphones.
In de VS werd een terugval van bijna 14% tot 15,3 miljoen computers opgetekend. Daar blijft Hewlett-Packerd wel marktleider met een aandeel van 27%, gevolgd door Dell (21,4%) en Apple (13,6%). Lenovo staat op de Amerikaanse markt slechts op de vierde plaats.