10.12.2012
Technology

Even terug van iTunes 11.0 naar 10.7

By: Leon Krijnen

BlogTechnology

Voor wie de afgelopen dagen ook hoorndol geworden is na een update van iTunes van 10.7 naar 11.0 op een MacBook (Pro) of op een andere Apple: troost u, ik ook. Lees door, want u zal toch ook iets moeten als iTunes helemaal niks meer doet, behalve keihard crashen. Hetzij meteen na het opstarten, hetzij als je later een playlist of een album aantikt.

Afkloppen: op de iMac geen enkel probleem, maar op de MacBook uren zitten kloten. De enige afdoende oplossing totdat Apple met een werkende bugfix komt: iTunes 11.0 wegzappen, en 10.7 opnieuw installeren

even-terug-van-itunes-11-0-naar-10-7.jpg
even-terug-van-itunes-11-0-naar-10-7.jpg

Dat is sneller gezegd dan gedaan, maar via deze thread op de Apple Support Commuinities, en met behulp van Pacifist van CharlesSoft een downgrade aan de praat gekregen. Meteen maar een registratie van 20$ gekocht, want zonder dat Pacifist was het niet zomaar gelukt, of in ieder geval niet zo snel.

Een app helemaal en afdoende verwijderen doe ik met de mooie AppZapper van Austin Sarner en Brian Ball.

Zowel het verwijderen van 11.0 als het opnieuws installeren van 10.7 zou kunnen zonder de AppZapper en Pacifist, maar dan zul je jezelf heel wat slagen in de rondte moeten klikken, en heel wat permmissies moeten aanpassen en/of reparen.

Let vooral op het laatst dingetje wat je moet doen, voordat je jezelf het apenzuur schrikt als iTunes het eindelijk weer doet en vervolgens al je muziek, video’s, podcasts enzovoort spoorloos verloren (b)lijken.

Dat is niet zo, maar om dat iTunes te laten snappen moet je even een oudere versie van de file “iTunes Lubrary.itl” terugkopiëren en herbenoemen.

Voor het geval de thread kwijt raakt, hieronder van stap tot stap. Gebruik je AppZapper, dan kun je die eerste alinea overslaan, en hoef je alleen maar de iTunes.app in de zapper te slepen en zap te doen.

++++++++++++++++++++++++++++++++

OK, first of all (assuming you on OSX10 +) make sure you’re logged in as admin, navigate to the Application folder and right or option click iTunes.app and select “Get Info”. Click the padlock, enter your password and change all the permissions to read and write. Close “Get Info” and simply delete the iTunes app.

Google iTunes 10.7 DMG and download it. Google and download Pacifist. It’s shareware so when launched a timer will start and you’ll have to wait a few seconds to use it, then a couple of pop ups will appear asking if you want to install some extras, choose to ignore them. Once Pacifist is open click the “Open Package” button and navigate to the iTunes DMG. In the window that appears click on the “Contents of Install iTunes.pkg” to highlight it. Then on the top left of the Pacifist window there is a downward arrow marked “Install”. Click on that and let Pacifist run. Several pop ups will appear – choose to “Replace” to all.

When the installation has finished make sure iTunes is not open then navigate to your “Music/iTunes” folder. In that folder is a file named “iTunes Library.itl” – delete it. Then in the sub folder named “Previous iTunes Libraries” you’ll see files with dates in the filename i.e. “iTunes Library 2012-12-05.itl”. Copy and paste the one with the latest date to the main iTunes folder, where you deleted the previous .itl file, and rename it to remove the date.

Finally in the Apps/Utilities folder you’ll find Disk Utility. Launch it and select the hard disk “Mac”, then click the button “Repair Disk Permissions”. This will take around 5 minutes or more (despite it saying it will take 2 minutes!!) and you’ll see it repairing a lot of iTunes files but be patient it will finish. When done close Disk Utility and I’d suggest a reboot (although I didn’t) and launch iTunes. You might need to sign in to your account again but maybe not and all should be good!!!

Good luck.

+++++++++++++++++++++++++++++++++

Share this post