Online reviews zijn erg populair, zeker met de aanwezigheid van websites als Yelp, die met de dag populairder worden. Het nadeel van deze online reviews is dat bedrijven er vrij snel schade door kunnen oplopen, ook door reacties die totaal niet onderbouwd zijn en/of met een onbekende afzender. Google herkende dit probleem en begon vorig jaar met het verplichten van gebruikers om in te loggen via hun Google-accounts, zodat de geloofwaardigheid van een review wat hoger kwam te liggen.
Toch is het systeem van Google niet helemaal handig. Het is namelijk mogelijk om toch anoniem te blijven, ondanks de verplichting om in te loggen met je Google-account. Hierdoor kan er nog steeds negatief geschreven worden door onbekenden en kunnen bedrijven zich er moeilijk tegen verweren. Barry Schwartz van Search Engine Roundtable kaartte het probleem aan in een Google Business Help thread, waar een eigenaar van een bedrijf al eerder klaagde over het probleem:
About five weeks ago we started asking our patients to write reviews about us and our practice in our Google+ Local page (https://plus.google.com/101314730224126339952/about?hl=en sorry, I don’w know why but I can’t embed the link). We only have one page as Google already merged our Google Places and previous Google+ page.
We have noticed than some reviews appear to be written as “A Google User” instead of displaying the actual name of the review’s author.
Does anybody know why this is happening? As far as I know there’s no way for google users to ask to post a review anonymously.
I’m concerned about this as positive anonymous reviews are sometimes perceived as spam or false reviews, damaging our reputation.
Jade Wang van Google reageerde op het bericht met: ‘Thanks, all – we are investigating.’ Nog steeds zijn deze anonieme reacties te zien op de website, zoals ook te zien is in onderstaand screenshot. Gelukkig voor het onderstaande bedrijf zijn de reacties positief.