Wat search betreft is na onbetwist leider qua marktaandeel zoals in de Verenigde Staten als wereldwijd Bing de meest gebruikte zoekmachine. En volgens Lawrence Ripsher, General Manager of User Experiences van Bing, is het nu tijd voor “The Next Phase“. Om te beginnen met een nieuw logo.
En voor dat logo zijn ze niet over één nacht ijs gegaan, zo is te lezen op de blog van Bing. Met het nieuwe logo willen ze namelijk een “brand” neerzetten: “Bing is no longer just a search engine on a web page. It’s a brand that combines search technology across products you use every day to help empower you with insights. It’s time we all stepped out of the confines of the search box to stop searching and start finding“.
Voor het logo is goed gekeken naar de huisstijl van Microsoft. De kleur bijvoorbeeld is dezelfde als het oranje blokje van de vlag van het moederbedrijf:
Ook voor het lettertype is gekeken naar de letters van Microsoft. De manier waarop de “t” schuin is afgesneden, komt overeen met de schuine lijn van de “b”, die verder dezelfde “b” van Bing is gebleven. De “i” en de “n” zijn dezelfde als die van Windows en de “g” heeft een iets omhoog lopend “vriendelijk” boogje gekregen
Los van kleur en lettertypes is er een zogenaamd “Searchlight graphic” gebruikt om het symbool van Bing weer te geven als een “prism of light and inspiration”. Erikckson: “We created it as a visual device to show energy and motion between experiences and the visual connective thread that ties our products together.”
In Nederland moeten we het nog even met het “oude”, vertrouwde logo doen, maar in de Verenigde Staten is de nieuwe look al een feit.