Dinsdag 8 en woensdag 9 april komen medewerkers van vele agencies uit heel Europa bij elkaar op het hoofdkantoor van Google in Dublin. Alle aanwezigen hebben minstens 1 ding gemeen en dat is hun liefde voor Google én de vele advertising mogelijkheden die de Amerikaanse internetreus hen te bieden heeft om het optimale resultaat te behalen voor hun klanten.
Anderhalve dag zal Google de genodigden infomeren over nieuwe ontwikkelingen op het gebied van Search en Advertising. Ik (Ematters-vertegenwoordigend) ben één van de gelukkigen en zeer benieuwd naar wat we gaan horen én wie ik allemaal ga ontmoeten!
Bij aankomst in ‘The Foundry” werd het persoonlijke programma overhandigd en konden we genieten van een uitstekende lunch. Bij het programma leverde Google tevens een 20 euro voucher voor de Google Store die zich ook in “The Foundry” bevindt. Uiteraard stond de Store binnen enkele minuten bomvol 😀
Via deze blogpost zal ik jullie op de hoogte houden van het event én de interessante zaken die ik hoor. Dit zal in de vorm van quotes en korte berichten gebeuren.
We waren begonnen om 14:00u met hieronder elk onderdeel uitgesplitst.
Welcome to Dublin
14:08: Drumband heet de aanwezigen welkom. Hoop herrie
14:10: Welkom door David Sneddon (Director LCS Dublin) –> moderator van de dag
14:13: Grootste kantoor ná hoofdkantoor in MountainView met 4.000 medewerkers
14:14: 370 aanwezigen, uit meer dan 30 landen en de verste komt uit Zuid-Afrika
14:14: 31 aanwezigen vanuit Nederland. Het grootste aantal ná de UK.
14:26: Vragen van aanwezigen worden gesteld via een telefoon verborgen in een Android-knuffel die rondgegooid kan worden 😀
14:28: Het programma van de dag wordt gedeeld en daarna kunnen we écht gaan beginnen.
Effective Multi-Screen Strategies
14:33: Per persoon wordt er gemiddeld 2,5 uur per dag geïnteracteerd met de smart phone.
14:35: M-Commerce groeit verschrikkelijk snel. Mobiel wordt steeds belangrijker in het beslisingsproces bij aankopen offline én online.
14:37: 30% van alle mobiele zoekopdrachten hebben een locatie-bepaling in de zoekopdracht
14:37: 60% van deze zoekers gaan daarna direct naar de winkel
14:37: 90% van deze zoekers gaan binnen 24 uur naar de winkel
14:38: Gebruikers checken hun telefoon gemiddeld 150x per dag
14:44: Quote: Tomorrow everything is a computer, but nothing looks like a computer –> steeds meer apparaten zullen verbonden zijn met interne netwerken en/of het internet.
14:47: Multi-Screen Framework: Be There, Be Relevant & Be Optimised
14:48: Be There: mobile site, newsletter and mobile apps
14:53: Be Relevant: doel van de zoekopdracht i.c.m. context van de zoekopdracht
14:59: Be Relevant: mobiele sitelinks, click-to-call, locatie-extensies, bid modifiers, Google Maps voor mobiel, app promo template ads, app sitelinks, in-app ads
15:03: Be Optimised: meten van alle typen conversies: klikken, app downloads, aankoop, telefoongesprekken, formulier invullen
15:06: Cross-device case: Myntra (India): 15 dagen mobiel op een laag pitje en 15 dagen mobiel optimale zichtbaarheid. –> overall CPA daalde met 7% en conversies stegen met 20%.
15:11: Google-medewerkers staan klaar om adverteerders te helpen met de Milti-Screen Framework.
Delivering video for performance
15:18: The Power of Video: visuele kracht, ruimte voor creativiteit, enorme online audience (meer dan 1 miljard unieke gebruikers per maand op Youtube), past goed met traditionele media (multiscreen), video=sociaal (elke week 100 miljoen comments, likes en shares op Youtube).
15:22: Youtube ecosysteem: Users – Creators – Brands
15:24: Youtube strategie: 1. Vind de juiste doelgroep
15:27: Youtube strategie: 2. Vind de juiste, beschikbare content
15:30: Youtube strategie: 3. Bouw een relatie op met ‘je’ audience (connect | emotie)
15:45: “How-to”-video’s worden steeds belangrijker in het oriëntatieproces voor een aankoop
15:46: Youtube roadmap: –> helaas dit is Confidential en kan ik niet delen.
Export strategies & tools
16:35: Het loopt een beetje uit…
16:40: We gaan weer beginnen
16:45: Spreker gaat het hebben over het uitbreiden van de targeting en vinden van kansen in het buitenland. Google (en partners) leveren verschillende inzichten.
16:47: Google-tool 1: Global Market Finder
16:50: Google-tool 2: Consumer Barometer
16:53: Google-tool 3: Our Mobile Planet
16:55: Google-tool 4: Google Trends
16:56: Google-tool 5: Google Zeitgeist
16:59: Google biedt een Google Translate plugin om een website te internationaliseren
17:01: Vertalen van documenten, lijsten, campagnes? Google Translate Toolkit
Addressing the offline landscape
17:25: Ik zie een bekende op het podium, want Oliver Borm komt op het podum. Oliver was onlangs ook spreker/moderator op het Google Attriution Event op Google HQ NL.
17:28: Conversie attributie ratio in de rapporten van AdWords, Analytics en Doubleclick
17:30: Vergelijk de resultaten in verschillende attributiemodellen om de werkelijke waarde van een campagne te achterhalen. Algemene campagnes blijken dan vaak meer een ondersteunende waarde te hebben dan campagnes met zoekwoorden die dichter bij de conversiebeslissing liggen.
17:32: Test online advertising to find the effect on offline conversions
17:35: Uiteindelijke resultaten zijn afhankelijk van hoe goed de website of app werkt op desktop, tablet en mobiel.
17:46: Offline conversiemeting middels 2 live demo’s
17:48: Live demo 1: click -> formulier invullen (lead) -> CID/GCLID opslaan in klantdatabase -> lead wordt offline benaderd en converteert -> data wordt teruggebracht naar AdWords/Analytics.
18:00: Live demo 2: soortgelijke demo als demo 1, maar nu uitgebreider met conversie-attributie bij het tracken van een offline winkelaankoop mét een klantkaart. Het meten gebeurt middels Event Tracking en Custom Reports in Universal Analytics. Op klantnummer kan dan terug worden gezien via welk kanaal er gekocht is met daarbij welke producten er gekocht zijn.
Innovation@Google
18:20: Petri Kokko (voorheen professioneel ijsdanser 😀 en nu al 8 jaar werkzaam bij Google) praat over hoe Google omgaat met innovaties en nieuwe ideeën
18:24: Google’s 5 elementen voor innovatie: User, Freedom, Data, Fail well en 10X
18:28: User focus: Google Suggest, Google Instant, Google Translate, etc.
18:31: Freedom: Google engineers kunnen 20% van de tijd spenderen aan eigen projecten. Resultaat: Google News, Streetview Tricycle, etc.
18:35: Data; analyseer en gebruik de beschikbare data
18:36: Fail well; kritiek en feedback maken het mogelijk te leren van gemaakte fouten. Voorbeeld: Google Buzz –> Google Wave –> Google+
18:45: 10X: Self-driving cars (1/2 miljoen kilometers gereden en 2 ongevallen gehad), Google Glass, Smart Contact Lens (t.b.v. diabetes)
18:46: Maar nu: Wat is de toekomst voor de Agencies? –> helaas krijgen we hier niet echt een antwoord op…
Na de wrap-up is de eerste dag voorbij m.b.t. het programma. Dit betekent niet Google ons ‘laat gaan’, want vanavond is er een event in het Guiness Storehouse. Geen idee wat dat gaat worden, maar Google kennende, gaan wij ons niet vervelen.
Morgen gaat de update van het event gewoon verder in deze blogpost.
AGENCIES@GOOGLE: DAY 2
Het is nu 10:00u en we gaan over een kwartier beginnen met de 2e dag. Althans het zou over een kwartier moeten beginnen, maar het is nog erg rustig in ‘The Foundry’. Grote kans dat het feestje en de after party van gisteren invloed hebben op de hoeveelheid aanwezigen deze ochtend…
Hieronder zal ik, net als gisteren, in tweet-vorm informatie delen.
Ik hoop op een goede en informatieve dag waarbij we vandaag meer de diepte in gaan met verschillende breakout sessies.
10:15: We gaan iets later starten, maar het begint nu wel wat drukker te worden 😀
Welcome
10:30: Kwartiertje later dan gepland, maar we gaan beginnen met een Amerikaanse wakker-word-sessie. Iedereen heeft een ‘instrument’ op zijn stoel en we gaan muziek maken met elkaar. Tsja…
10:45: Welkom door Benelux Agency director die ons een samenvatting van gisteren geeft en ons door het programma van vandaag heen loopt.
2014 Product Direction
10:54: 58-69% van de smart phone gebruikers is op zoek naar productinformatie
10:54: 44-57% van de smart phone gebruikers zoekt lokale informatie minstens 1x per week
10:55: 97% van alle, met de smart phone gevulde, online winkelwagens worden verlaten voordat er daadwerkelijk afgerekend wordt. Hier ligt de kans voor Google Wallet.
11:00: Succesvol met een Google Shopping: verkeer verschuift naar mobiel, de product feed moet optimaal en relevant zijn en maak de connectie tussen online en offline.
11:03: Jason Chan vertelt over Google Hotel Price Ads
11:07: Realtime hotelinformatie op basis van feeds i.c.m. een zoekfunctie
11:10: Momenteel 500.000 hotels opgenomen en dat zal snel uitgebreid worden
11:11: Voordat een gebruiker een hotelboeking maakt, duurt dit gemiddeld 8 sessies, 17 bezochte websites, 4 klikken op Google en gemiddeld 55 minuten
11:12: Integratie met Google Maps en natuurlijk een aparte mobiele versie
11:13: Adverteren gebeurt niet middels zoekwoorden, maar op basis van verschillende informatie, zoals hotelnaam, plaats, reviews, etc.
11:14: Google’s toekomst op het gebied van Travel:
– Nóg meer inzichten/informatie voor de gebruikers, maar ook voor de adverteerder.
– Nóg meer relevantie voor de gebruikers
– Nieuwe boekingsopties (direct vanuit het zoekresultaat en Google Wallet) worden getest in Amerika
Account Management Breakout Session
Hier zal ik niets over te melden hebben, want gedurende deze periode zullen we samenkomen met onze Google accountmanagers.
Breakout Session: Audience Strategies
13:09: Bestaande audience producten, best-practices en de roadmap
13:14: In-Market Audiences: targeten op doelgroepen die in een beslissingsproces zitten voor ‘je’ producten, maar ‘je’ merk nog niet kennen.
13:16: In-Market audiences worden zichtbaar in het Doelgroepen-overzicht in AdWords. Dit zal steeds verder worden uitgebreid voor uiteindelijk alle adverteerders.
13:17: De cookies (doelgroepen) worden realtime geüpdate –> hoge mate van relevantie
13:22: In-Market audiences zal in Nederland in Q2 beschikbaar worden
13:23: Similar audiences: automatische doelgroepen op basis van de reeds goed presterende, zelf opgebouwde doelgroepen.
13:29: Q2 2014 similar audiences voor apps
13:30: Dynamic remarketing: ‘customized’ advertenties op basis van bekeken producten tijdens eerder websitebezoek.
13:38: Dynamic remarketing succes: segmentatie, relevante advertenties en realtime bidding
13:42: Conversion optimizer inzetten op basis van CPA of ROAS
13:44: The Power of RLSA
13:45: De 5 stappen voor RLSA succes:
1. Target website bezoekers
2. Implementeer RLSA in alle campagnes i.c.m. de ‘bid only’ optie
3. Verhoog RLSA biedingen voor hogere posities (zoek naar de juiste bieding t.o.v. de opbrengsten)
4. Segmenteer de verschillende doelgroepen (productbezoekers versus funnelbezoekers)
5. Verhoog het bereik door meer algemene zoekwoorden toe te voegen.
Breakout Session: QS Myth
15:05: We gaan starten met onze laatste sessie: Quality Score myths
15:07: Volle bak, want QS blijft een belangrijke variabele
15:09: QS is een web van verschillende variabelen, zoals netwerk, user, domein, landingspagina, advertentietekst, zoekwoord, etc.
15:13: Mythe: Geen concurrenten betekent goedkoop verkeer –> dat hoeft niet zo te zijn, want de kwaliteitsscore én de relevantie voor de gebruiker is nog altijd bepalend voor de uiteindelijke klikprijs.
15:15: Mythe: Keyword-opties hebben invloed op de QS –> dat is niet waar, want elke veiling na een zoekopdracht wordt de QS berekend en bepaalt dat, gezamenlijk met de concurrenten, uiteindelijk hoeveel er betaald wordt. De keyword-type heeft hier geen invloed op.
15:17: Mythe: Hogere positie zorgt voor hogere QS –> dit is niet waar, want ook de bieding bepaalt de uiteindelijke positie.
15:19: Mythe: laag-volume zoekwoorden hebben hoge CPC’s –> dit is alleen het geval wanneer de relevantie van de advertentietekst en de landingspagina niet optimaal is t.o.v. de concurrenten.
15:21: Mythe: Accountaanpassingen resetten de QS –> accounthistorie is een variabele voor de QS, maar heeft een heel lage impact. Voor de rest heeft het geen verdere impact op de QS.
15:24: Mythe: “Mijn zoekwoord heeft een QS van X” –> de QS die in AdWords wordt laten zien, is slechts een schatting/indicatie en niet de werkelijke waarde. Daarnaast is het de QS van het exacte zoekwoord binnen het Google zoeknetwerk.
15:30: Samengevat: de QS van 1-10 is slechts een schatting. Relevantie is uiteindelijk key!!
15:31: Betere QS –> Lagere CPC en betere positie –> betere CTR –> betere QS
15:32: Ad Rank = QS x Bieding x Advertentie-extensie multiplier (deze laatste variabele is nieuw)
THE END
En na deze laatste breakout session zal de dag worden afgerond, maar daar zal ik niet bij aanwezig zijn i.v.m. de terugvlucht die gehaald moet worden 😀
Dit betekent dat dit voor nu mijn laatste bijdrage is vanuit Dublin.
Ik heb deze 2 dagen als zeer nuttig ervaren en weer het één en ander opgedaan dat ik kan meenemen voor onze klanten. Ik hoop dat deze ‘samenvatting’ voor jullie ook interessant is geweest.