Nu de ziekenhuizen weer vollopen met COVID-19 patiënten en de IC-capaciteit in zijn voegen kraakt is een goede planning en voorspelling van de nog te verwachten opnames van groot belang. In Zweden hebben het Sahlgrenska University Hospital in Göteborg, Ericsson en telecomprovider Telia de handen ineen geslagen om het aantal COVID-19 opnames op korte termijn betrouwbaar te voorspellen.
Daarbij wordt gebruik gemaakt van geanonimiseerde ziekenhuisgegevens en locatiegegevens van de smartphones van mensen in de regio. De verzamelde data wordt vervolgens geanalyseerd met behulp van AI-algoritmen die ontwikkeld zijn door Ericsson. Op basis van die analyses kan het aantal te verwachten COVID-19 ziekenhuisopnames in een bepaalde regio voorspeld worden.
Inmiddels zijn de resultaten van het AI-voorspelmodel geëvalueerd door de planningsexperts van het universiteitsziekenhuis. Zij zijn tot de conclusie gekomen dat de voorspellingen van het AI-model een significante meerwaarde bieden. Behalve in de regio Göteborg is het voorspelmodel dit jaar ook getest in de regio van het Södra Älvsborgs ziekenhuis in Västra Götaland.
Het ontwikkelde AI-voorspelmodel maakt naast de locatie- en opnamegegevens ook gebruik van andere indicatoren, zoals het percentage positieve PCR-tests in de regio’s en de vaccinatiecijfers. Daarnaast wordt ook rekening gehouden met veranderingen in woon-werkverkeer en de mobiliteit in gebieden met veel personenverkeer. Denk daarbij aan winkels en kantoren.
“De samenwerking heeft de ontwikkeling mogelijk gemaakt van een betrouwbare tool voor de korte termijnvoorspelling voor COVID-19 opnames in het ziekenhuis en is van vitaal belang geweest voor onze planning van een effectieve toewijzing van middelen om ervoor te zorgen dat alle patiënten de zorg krijgen die nodig is”, aldus Thomas Brezicka, Chief Medical Officer van het Sahlgrenska University Hospital.
“Deze proef heeft de blijvende impact aangetoond die technologieën zoals AI in onze samenlevingen kunnen hebben. We zijn trots om mee te werken aan deze proef met onze AI-tools en expertise”, voegt Peter Laurin, Head of Managed Services van Ericsson daar aan toe.