Het is Internationale Dag van de Telecommunicatie. We kunnen stilstaan bij thuiswerken, bij 5G, maar we kiezen voor de nieuwe telecommunicatiewet, want die wordt al heel binnenkort van kracht. Vanaf 1 juli 2021 hebben we in Nederland een nieuwe telecommunicatiewet. Dit is wat die inhoudt.
De nieuwe communicatiewet betekent niet dat alles helemaal anders wordt. Het gaat puur over mensen bellen voor telemarketingdoeleinden. Kortom, je wordt gebeld met een commercieel, ideëel of charitatief doel door de bellende partij, die vaak wordt betaald om dit soort telefoongesprekken in goede banen te leiden en te zorgen dat jij ‘ja’ zegt op dat nieuwe abonnement, de overstap of die extra donatie.
Het is eigenlijk alleen de toevoeging van een opt-in voor ‘ongewenste’ oproepen, om consumenten te beschermen tegen callcenters. Het gaat dan niet om telefoontjes die je zelf pleegt naar de klantenservice van de supermarkt, maar om callcenters die jou bellen. Denk bijvoorbeeld aan energiemaatschappijen, magazines en maaltijdboxen, maar ook goede doelen en loterijen.
Op dit moment werken die nog via een opt-out-systeem, wat betekent dat je altijd ongevraagd telefonisch mag worden benaderd, behalve als je in het Bel-Me-Niet-Register staat. Het betekent ook dat iemand die je een aanbod doet, je altijd moet wijzen op het Bel-Me-Niet-Register en de rechten in de telemarketing. Opt-out betekent dus dat je zelf als consument kunt kiezen om ‘uit te checken’.
De nieuwe wetgeving komt dus met een opt-in-model. Hierdoor mag telemarketing helemaal niet meer plaatsvinden bij natuurlijke personen, tenzij die persoon daar expliciet toestemming voor heeft gegeven. Je mag als bedrijf dus wel een klant bellen waarmee je al een relatie hebt. Echter komt er wel een bepaalde termijn dat die klantrelatie duurt, al wordt daar op dit moment nog geen vaste periode voor afgesproken.
De reden om voor dit nieuwe model te kiezen, is dat er bij bijvoorbeeld het klachtenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ConsuWijzer) enorm veel klachten binnenkwamen over telemarketing. Bovendien wil de Europese Commissie nieuwe wet- en regelgeving introduceren die de e-Privacyrichtlijn herziet.
Het is voor goede doelen een domper, maar zij krijgen er ook meer mogelijkheden bij. Zo mogen ze ‘klantrelatie’ ruimer nemen. Je kunt dus als goed doel niet alleen je donateurs ‘koud’ bellen, maar ook je vrijwilligers. Verder zijn de regels rondom de nieuwe wet nog niet volledig helder, wat betekent dat onze beleidsmakers nog werk aan de winkel hebben.
De wet is namelijk wel erg gewild: in de Eerste en de Tweede Kamer waren er geen mensen die tegen de opt-in waren en wilden de meeste politici deze nieuwe regels liever eerder dan later, waardoor deze van kracht wordt op 1 juli 2021.
Tot slot is er nog iets dat ons erg blij maakt over de nieuwe regel, dat is dat telemarketing straks alleen nog is toegestaan wanneer er met een herkenbaar nummer wordt gebeld. Anoniem bellen was eigenlijk al niet meer oké sinds de Code voor Telemarketing 2020, maar wordt nu dus nog breder verboden.
Dat scheelt een heleboel onzekerheid. Deze bedrijven wachten immers meestal niet je voicemail af, maar je ziet wel dat er een anoniem nummer heeft gebeld. Wat als het het ziekenhuis is, of misschien wel de loterij dat je een prijs hebt gewonnen? Daar heb je straks meer duidelijkheid over, wetende dat het niet meer de marketeers zijn die je anoniem lastigvallen.
Beeldbron: geralt