De afgelopen jaren zat de luchtvaartindustrie net bepaald in haar meest lucratieve periode. Door de coronacrisis bleven heel wat kisten noodgedwongen aan de grond staan. Dat betekende echter niet dat alle maatschappijen bij de pakken neer bleven zitten. Inmiddels is het herstel al een tijdje ingezet en wordt ook de levering van nieuwe toestellen – zij het met de nodige productie-uitdagingen – hervat.
In het kader van de duurzaamheid en circulaire economie valt het nieuws van Amazon en Condor op. De ‘webwinkel’ heeft namelijk een deal gesloten met de Duitse luchtvaartmaatschappij voor de overname van diens ‘oude’ Boeing 767 vloot.
Condor heeft, net als sommige andere maatschappijen, een tijdje geleden al besloten dat het de 767’s van haar vloot gaat vervangen door toestellen van Airbus; de A330neo en A321neo. Die zijn eens stuk zuiniger en dat is voor een prijsvechter die het vooral moet hebben van vakantievluchten een belangrijk argument.
Onlangs mocht Condor de eerste A330neo’s in ontvangst nemen. In totaal worden er de komende jaren achttien geleverd. Daarnaast worden ook de Boeing 757’s vervangen, door de A321neo.
De ‘oude’ 767’s van Condor worden niet afgedankt, maar gaan naar Amazon. Voordat de webwinkel deze kisten in gebruik gaan nemen voor het vervoer van pakketjes, worden ze natuurlijk eerst omgebouwd tot vrachttoestellen.
De stoelen en andere passagiersvoorzieningen worden vervangen door een versterkte laadvloer. Ook worden de toestellen voorzien van een grote laaddeur. En uiteraard zullen de 767’s ook voorzien worden van een nieuwe livery, van Amazon.