We zien elk jaar dat audio en tv nieuwe functies krijgen en er steeds ‘slimmere’ apparaten op de markt worden gebracht. Daarover schrijven we regelmatig hier bij DutchCowboys en we volgen de ontwikkelingen op de voet. Dat maakt het extra leuk dat we wederom met een expert hierover konden praten. Rod White is namelijk Chief Designer bij TP Vision (moederbedrijf van Philips TV & Sound) en kon ons veel meer vertellen over de trends en ontwikkelingen in zijn vakgebied.
Hoewel ze bij Philips TV & Sound nu al druk bezig zijn met het ontwerpen van producten die in 2022 op de markt komen, houden ze de marktontwikkelingen en trends van nu nauwlettend in de gaten. Er is het afgelopen jaar natuurlijk veel veranderd door de wereldwijde coronacrisis. Rod geeft aan dat er de laatste jaren een shift heeft plaatsgevonden van kopen naar leasen of huren. Een andere trend die Rod de laatste tijd ziet heeft betrekking op reflectie. Onze technologie monitort namelijk veel en daarvan zijn we ons steeds vaker bewust. Daarnaast worden we steeds digitaler en al die technologie moet geïntegreerd worden in onze manier van leven. Dus is er bijvoorbeeld steeds meer oog voor mooi design en zo wordt technologie gecombineerd met lifestyle. Dat zie je ook goed terug in de ontwerpen van deze nieuwe producten: “Apparaten zien er steeds vaker verfijnd uit. In de ontwerpen zijn nu subtiel details verwerkt in plaats van opvallende en in het oog springende dingen in het design van producten.”
Nu we allemaal meer tijd thuis doorbrengen, investeren consumenten in elektronica die het leven in huis aangenamer maakt. Denk hierbij aan de aanschaf van een goede monitor, maar ook in home entertainment willen we juist nu investeren. Rod licht toe: “We investeren allemaal massaal in producten die we nu hard nodig hebben thuis. Zo zien we dat steeds meer mensen een noise cancelling headphone kopen zodat ze thuis ongestoord kunnen werken.” De nieuwe Philips Fidelio L3 headphones voldoen aan de behoeftes die consumenten juist nu hebben om rustig thuis te werken. De koptelefoon heeft niet alleen goed geluid en ruisonderdrukking, Rod benadrukt dat het draagcomfort ook heel prettig is. Iets waar je misschien minder goed op let bij aanschaf, maar uiteindelijk wel heel belangrijk is als je vaak een koptelefoon draagt.
De vorige modellen van de Philips Fidelio soundbar wonnen meerdere prijzen. Het was daarom een echte uitdaging om te verbeteren wat al heel goed is, vertelt Rod. “Het ontwerp is verfijnd en we hebben kritisch gekeken naar welke functies echt nodig waren. Al het overbodige is verdwenen. Datzelfde hebben we gedaan met de headphones. De materialen zijn bovendien van hoge kwaliteit. Eenvoud en kwaliteit met een luxe uitstraling.” Het nieuwe Sound Wireless Home System is compleet draadloos en creëert een multi-room audio-ecosysteem voor de tv- en audioproducten van Philips TV & Sound. “Een unieke nieuwe functie is de LED-verlichting, die helpt om het bijzondere effect van Ambilight te vergroten”, vertelt Rod.
Voordat producten in de schappen liggen gaan er heel wat stappen aan vooraf. “Alles begint met het maken van grove schetsen en het observeren van trends”, zegt Rod. “Met ons team overleggen we ook met de andere afdelingen, maar vaak zijn we voor het publiek wat onzichtbaar. Toch zijn we vanaf het moment van schetsen tot de productpresentatie bezig met een product. Ook feedback is daarbij heel belangrijk. We luisteren naar hoe de consument een product ervaart in de praktijk en gebruiken die input om dingen in de toekomst te verbeteren.”
Philips heeft al een lange historie in audioproducten. De Philips Fidelio-collectie is een mooi voorbeeld van een range kwaliteitsproducten de concurrentie aan gaat met andere merken. Omdat kwaliteitsstandaarden zo hoog zijn, blijven ze kijken naar nieuwe mogelijkheden. “We willen de focus houden op wat mensen echt willen en hoe we dat kunnen ontwikkelen. De audioproducten blijven we verder ontwikkelen”, zegt Rod.
Artificial Intelligence (AI) wordt op steeds meer onderdelen toegepast. Zo heeft de nieuwste televisie, de OLED+935, een verbeterde AI-functionaliteit waardoor nog levensechtere beelden ontstaan. Waar het een toegevoegde waarde heeft zal AI een rol spelen, vertelt Rod. “In Europa zijn we sowieso een beetje sceptisch over AI, het moet ons leven gemakkelijker maken zonder dat het ten koste gaat van onze privacy. Kom ik weer terug op het feit dat we meer thuis zijn. De behoefte aan slimme services zal daardoor toenemen, waaronder AI-toepassingen.”
Niemand weet hoe de toekomst eruitziet, maar dat we meer thuiswerken is een feit. En daardoor veranderen onze behoeftes. De nieuwe producten van Philips maken het leven in huis in ieder geval een stuk aangenamer. Zoals bij alle Philips Fidelio-producten staat ook in deze collectie het beste van Europees Design centraal.