JLR heeft er een nieuwe collega bij: ‘Rover’, een vierpotige robotwaakhond. Die een belangrijke taak in de EV-productie- en testfaciliteit van JLR in Coventry krijgt. Deze faciliteit speelt namelijk een cruciale rol in de strategie van de fabrikant van luxe auto’s om tegen 2030 al zijn merken te elektrificeren.
Omdat de testfaciliteit een complexe en energiedichte omgeving is, met duizenden processen en componenten die voortdurend moeten worden gemonitord, is de rol van Rover als waakhond van cruciaal belang voor JLR. Dankzij Rover besparen mensen kostbare tijd omdat hij vroegtijdig potentiële operationele problemen en slijtage van apparatuur opspoort. Daardoor kunnen ondermeer de test- en ontwikkelingsprocedures op schema blijven voor de lancering van de Range Rover Electric, die in 2025 op de markt komt.
Net als een gewone waakhond heeft Rover een eigen kennel in de fabriek, waar hij periodiek verblijft en tussen de diensten door zijn 50-volt accu oplaadt. In tegenstelling tot een gewone hond kan de robot van Boston Dynamics maar liefst 24 uur per dag en zeven dagen per week werken, en wordt hij niet afgeleid door harde geluiden, ongewone bezienswaardigheden of vreemde geuren.
Rover volgt volledig geautomatiseerd een reeks vooraf ingestelde routes, die maar liefst 24 keer per dag worden afgelegd. Tijdens deze controles maakt de robothond gebruik van AI om deuren te openen, trappen te beklimmen en veilig door gebieden met veel verkeer te navigeren. Door voortdurend metingen uit te voeren en kleppen en machines te inspecteren, elimineert Rover het risico op menselijke fouten bij deze taken. Daardoor kunnen ingenieurs hun tijd beter besteden aan het analyseren van de resultaten van Rover om meer inzichtelijke bedrijfs- en onderhoudsvoorspellingen te doen of om reparaties uit te voeren.
De viervoeter voert zijn taken met zelfvertrouwen uit dankzij de natuurlijke behendigheid van zijn vier poten en robotarm. Geavanceerde ingebouwde sensoren helpen bij het uitvoeren van de werkzaamheden. De sensoren kunnen zelfs potentiële gaslekken ‘horen’ die niet door mensen zouden worden waargenomen. Thermische sensoren kunnen de accutemperaturen snel evalueren, zodat technici hun werk veilig kunnen voortzetten.
- Gonzalo Ejarque-Rinaldini, PhD Automation & Robotics bij JLR.
Nu de Rover van Boston Dynamics al cruciale taken uitvoert binnen JLR’s EV-productie- en testfaciliteit in Lyons Park, onderzoekt de fabrikant ook al toekomstige gebruiksscenario’s voor een ‘roedel’ van robotachtige viervoeters, die het wereldwijd kan inzetten in zijn faciliteiten. Dit geldt ook voor de fabriek in Solihull, waar de voorbereidingen in volle gang zijn voor de lancering van de Range Rover Electric. Dezelfde locatie waar ook Jaguar een spannend nieuw tijdperk zal inluiden als puur elektrisch, modern luxemerk – waarvan de eerste een vierdeurs GT zal zijn.
De investering in robotica maakt deel uit van de bredere investering van £ 18 miljard van de fabrikant in zijn Reimagine-strategie, waarbij Lyons Park ook plasmareinigingsrobots toepast. Deze robots spelen een cruciale rol bij het verwijderen van microscopisch kleine stofdeeltjes uit accucellen voorafgaand aan het hechtingsproces, die anders niet zichtbaar zouden zijn voor het menselijk oog.