In Nederland hebben we al jaren geen volwaardige vliegtuigbouwer meer. Onze nationale trots Fokker, in de jaren 20 van de vorige eeuw ’s werelds grootste vliegtuigbouwer, bestaat nog wel, maar is tegenwoordig een fabrikant van vliegtuigonderdelen. De vliegtuigfabriek Fokker ging in 1996 al failliet. Een paar jaar geleden ging in Montenegro een luchtvaartmaatschappij failliet die nog met Fokker toestellen vloog. Vier van die kisten, Fokker 100, zijn nu te koop. Heb je minimaal 85.000 euro (dat is de ‘bieden vanaf prijs’) liggen waar je even niets meer mee doet, dan zou je kunnen besluiten om te investeren in een Fokker 100.
Een van haar populairste toestellen, naast de Fokker 50, geïntroduceerd in 1985 en de Fokker Friendship (F.27) uit 1955, was de Fokker 100 uit 1986. Dit waren feitelijk de drie grootste succesnummers van de Nederlandse vliegtuigbouwer. Van die drie Fokker toestellen zijn er in de tweede helft van de vorige eeuw meer dan 1000 gemaakt. Maar, zoals gezegd, Fokker is als vliegtuigbouwer vergane Nederlandse luchtvaartglorie. En daar kun jij nu een stukje van kopen.
Binnenkort worden de laatste overblijfselen van de failliete boedel van Air Montenegro geveild. Daar zitten dus ook vier Fokker 100’s bij. Het is wel goed om te weten dat drie van die vier kisten al heel wat jaren aan de grond staan. Ten tijde van het faillissement had Air Montenegro nog maar één Fokker 100 in dienst. De andere drie stonden al in een loods.
De veiling van de restanten van de boedel werd overigens begin dit jaar al aangekondigd. Toen waren er nog vijf Fokker 100’s te koop. Eentje heeft dus blijkbaar al een nieuwe eigenaar gevonden. Kortom, wil je een Fokker 100 hebben, wees er dan snel bij. Je kunt nog bieden tot 8 november.