In Amerika gaat Embark, een start-up die zelfrijdende vrachtwagentechnologie ontwikkelt, samenwerken met grote verladers en vrachtvervoerders, meldt CNBC. Het doel is om ervoor te zorgen dat autonome systemen werken binnen de groeiende vrachtwagensector.
Volgens de CEO en mede-oprichter van Embark Alex Rodrigues krijgen de ontwikkelingspartners van de start-up vroegtijdig toegang tot de software en services van het bedrijf. Toen Embark rond 2016 van start ging, wilde het volledig autonome vrachtwagens ontwikkelen die het op een dag zou kunnen verkopen, of om een eigen vrachtvervoer service zonder bestuurder te creëren.
Embark heeft ongeveer 120 fulltime werknemers in dienst en heeft veel geld opgehaald om aan de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens te besteden. CNBC schrijft dat het een deel van dat geld gebruikt heeft om een testvloot van 16 autonome vrachtwagens op te bouwen. Embark bezit en exploiteert deze met chauffeurs voor wettelijke veiligheid aan boord. Het gebruikt sommige vrachtwagens om gekoelde en droge goederen te vervoeren voor betalende klanten.
De technologie van de start-up stelt vrachtwagens in staat automatisch in of uit snelwegen in te voegen, in het midden van een rijstrook te blijven, automatisch van rijstrook te wisselen en van snelwegen op bovengrondse straten naar knooppunten te navigeren. Hun systemen werken in de zon, regen, mist of ’s nachts, maar niet in sneeuw. Het systeem kan worden geïnstalleerd in vrachtwagens van alle vier de grote Amerikaanse fabrikanten, Freightliner, International, Peterbilt en Volvo.
In de loop der jaren heeft Embark zijn focus verlegd, op basis van ervaringen met chauffeurs, vervoerders en verladers. In plaats van te concurreren met vrachtvervoerders, is de start-up nu van plan om hun autonome systemen en software als licentie uit te geven. Het bedrijf heeft er een universele interface voor ontwikkeld.
[foto: Wolfgang Hasselmann on Unsplash]