Bijna een jaar geleden kwam mede Google-oprichter Larry Page met de Kitty Hawk: een vliegend apparaat op elektriciteit dat je zonder vliegbrevet zou moeten kunnen besturen. Er werd toen voor het einde van 2017 een commerciële versie beloofd, maar dat is niet helemaal gehaald. Die eenpersoonsvlieger is nog steeds in ontwikkeling, maar nu gaat het bedrijf een stap verder met een heuse autonome luchttaxi voor twee personen: Cora. Met 12 elektrische motoren kan Cora verticaal opstijgen en doordat de opwaartse kracht verdeeld wordt is Cora een stuk stiller dan bijvoorbeeld een helicopter.
Als de Cora is opgestegen kan de propeller aan en dan kan er een snelheid van 180 kilometer per uur worden gehaald. Het is niet zo dat je ook echt 180 kilometer kunt reizen trouwens, want de Cora heeft maar batterijcapaciteit voor vluchten van 100 kilometer, oftewel iets meer dan een half uur vliegen. Je kunt dan op een hoogte van 150 meter tot een kilometer de lucht in.
Klinkt leuk, maar hoe is het een taxi? Die naam is er aan vast blijven hangen omdat Cora zelf stuurt. Er zitten drie boordcomputers in Cora en die zorgen er voor dat het vliegtuig zichzelf kan besturen. Waarom drie? Voor het geval er iets misgaat, natuurlijk. Zelfs als alle computers het opgeven ben je nog niet de sigaar, want er zit ook een automatische parachute in zodat je toch veilig beneden komt, zij het niet waar je wilde landen.
Regelgeving is natuurlijk belangrijk bij een apparaat als dit en dat betekent dat Cora niet overal de lucht in kan. In Europa gaan we dit sowieso niet snel zien, maar ook in de VS is het ingewikkeld blijkbaar. Daarom wordt Cora getest in Nieuw-Zeeland, waar het toestemming heeft gekregen om dat te doen.
Dat is logisch als je er over nadenkt, want Nieuw-Zeeland heeft niet alleen veel op met elektrisch vervoer, het is ook een regio die veel baat zou kunnen hebben bij recht opstijgende vliegmachines die geen uitstoot genereren en het makkelijker maken voor mensen om op lastig bereikbare plekken in het land te kunnen komen. Er is ruimte om te testen en de stad Christchurch heeft al aangegeven dat ze graag willen helpen bij het testen van de Cora.
Het is de bedoeling dat het apparaat binnen drie jaar ook echt op de markt is en dan kan er – in elk geval in Nieuw-Zeeland – gevlogen worden zonder tussenkomst van de mens. Als dat schema gehaald wordt, in elk geval. Als er één ding hetzelfde is bij alle verschillende pogingen om vliegende auto’s te maken, dan is het namelijk dat het altijd langer duurt dan iedereen in eerste instantie dacht.
[Afbeeldingen © Kitty Hawk]