Als je een JBL Pulse 4 hebt staan of een Sony-bluetoothspeaker dan ken je het wel: het is best tof als het licht meedoet met de beat van de muziek. Dat is ook hoe Ambilight op Philips-televisies werkt. Maar wat als je dat op meer plekken in je interieur wil? Signify gaat het mogelijk maken om samen met Spotify dit op alle Philips Hue-lampen toe te passen.
Heb je Hue-lampen? Dan heb je veel geld gespendeerd aan je smarthome. Maar niet voor niets, want nog altijd worden de Hue-lampen aanzienlijk beter beoordeeld als het gaat om de kwaliteit van het licht. Bovendien probeert Philips ook het een en ander aan duurzaamheid te doen, wat we niet terugzien bij alle Chinese LSC-producten van Action of de Lidl-smarthomelijn. En zo kunnen die laatsten niet wat Hue vanaf deze week wel kan…
De Hue-lampen kunnen straks op basis van de muziek op Spotify veranderen gebaseerd op het tempo van de muziek, maar ook de stemming. Wil je het romantisch maken met wat 90’s RnB in de slaapkamer, dan wil je immers dat de overgangen net so smooth zijn als de zoetgevooisde mannen in de muziek. Hakkelige hardcore-achtige flitsen zit je dan in ieder geval niet op te wachten.
Signify en Spotify lijken dat te begrijpen, want ze hebben de handen ineengeslagen om te zorgen dat de lichten van Philips Hue automatisch synchroniseren met de muziek die je aanhebt. Je kon via de Hue Sync-app al zorgen dat de lichten werden beïnvloed, maar nu kun je de Hue Bridge direct laten praten met Spotify om dit voor elkaar te krijgen. Het zou beter moeten werken, omdat het Hue-systeem veel data doorkrijgt van Spotify: volume, tempo, genre en sfeer.
Je proeft het misschien al: er is een addertje onder het gras. Heb je de nieuwe Hue-peertjes, dan heb je pech. Hoewel die bruikbaar zijn zonder de Hue-hub, heb je die Hue Bridge echt nodig om deze leuke nieuwe mogelijkheid te laten werken. Ook kun je het alleen gebruiken in combinatie met de gekleurde lampen. Spotify is ook nodig, maar je hoeft niet een betaald abonnement te hebben. Nadeel is wel dat je dan waarschijnlijk ook kleureffect krijgt op de reclames.
De mogelijkheid rolt vandaag uit en iedereen heeft het uiterlijk over een week.