06.09.2024
Technology

Philips TV viert 20 jaar Ambilight

By: Jeroen de Hooge

BlogTechnology

Ambilight TV werd 20 jaar geleden geïntroduceerd op de IFA in Berlijn, de grootste beurs voor consumentenelektronica, die deze week plaatsvindt en dit jaar zelf een 100-jarige jubileum viert. De Philips Ambilight-technologie viert nu 20 jaar van ontwikkeling en succes. Nog altijd is de techniek een van de meest onderscheidende technologieën binnen de tv-markt. Populariteit van de extra dimensie van licht op de muur bij tv-kijken neemt daarnaast toe bij consumenten. Maar liefst 35 miljoen Ambilight tv’s hebben al een tevreden eigenaar gevonden. Daarmee is Ambilight TV een van de meest populaire consumentenelektronicaproducten ooit onder het Philips-merk.

Van “beter voor de ogen” tot “meest meeslepende beleving”

De reis begon in september 2004 op de IFA in Berlijn, waar een breed scala aan Ambilight-uitgeruste LCD- en plasma-tv’s de Philips Hall domineerden. In 2024 bereikt de technologie een nieuw hoogtepunt met de lancering van de meest geavanceerde versie ooit: Ambilight plus is geïntegreerd in de nieuwe premium Philips OLED+959 tv die aan het einde van deze maand in de winkels staat.

Ambilight werd oorspronkelijk gelanceerd om oogvermoeidheid te verminderen en de contrastwaarneming te verhogen, bijvoorbeeld bij het tv-kijken in donkere kamers. Minder contrast tussen het beeldscherm en de muur zorgt voor een rustigere kijkervaring.

Scherm­afbeelding 2024-09-06 om 10.05.00

Het systeem integreert intelligente verlichting aan de achterkant van de tv, waarbij Ambilight een halo van gekleurd licht op de muur achter de tv projecteert, die nauwkeurig de kleuren op het scherm volgt. Sinds de oorspronkelijke lancering heeft Ambilight 12 grote upgrades ondergaan, waarbij het systeem steeds geavanceerder en krachtiger is geworden.

Tegelijkertijd zijn de tv-randen tot een minimum gereduceerd, wat, samen met de verbeterde prestaties van Ambilight, een van de grootste voordelen van de techniek heeft onthuld: de indruk dat het beeld op het scherm ver voorbij de randen van de tv reikt en tv-kijken een extra dimensie geeft. Een halo van kleurrijk licht doet het scherm groter aanvoelen en laat de TV in de ruimte zweven.

De grote evolutie van gele CCFL naar kleine veelkleurige leds

Ambilight werd in 2004 gelanceerd met CCFL’s (koude fluorescentielampen). De lampen vertoonden destijds dezelfde kleur aan elke kant van het scherm. Dit werd snel opgevolgd in 2006 door de ‘stereo’-versie die verschillende kleuren aan elke kant kon tonen, en vervolgens de ‘surround’ en ‘full surround’-versies. Daarbij werden lampen gemonteerd op drie en vier zijden van de tv.

Dat jaar (2006) kondigde Philips TV aan dat er 1 miljoen Ambilight-tv’s waren verkocht, een mijlpaal die werd gevierd op CES Las Vegas in 2007 met de meest exclusieve Ambilight TV ooit, de special edition had 2250 De Beers-diamanten op de speciale montageplaat.

2007 was ook het jaar waarin Ambilight de overstap maakte van CCFL’s naar leds, waarmee een nieuw tijdperk van verfijning voor het systeem werd ingeluid. Het gebruik van leds maakte het mogelijk om kleuren van lokale gebieden binnen het scherm onafhankelijk en nauwkeurig te matchen. Datzelfde jaar vond de lancering van de vlaggenschip Aurea tv plaats waarbij het Ambilight-effect werd uitgebreid naar de tv-rand. Voor veel fans van Philips televisies blijft de Aurea-serie één van de meest iconische tv’s uit de geschiedenis.

Lieve Lanoy, die destijds nauw betrokken was bij de ontwikkeling en design van Ambilight TV herinnert het zich nog goed: “De overstap naar leds was een enorme technologische uitdaging, waarbij heel wat mensen moesten samenwerken. Maar toen we erin slaagden, toen we Ambilight konden laten werken en elke led-zone reageerde op de video, voelde het echt als magie. Omdat niemand iets soortgelijks deed, moesten we zelf de spelregels verzinnen. En moesten we onszelf steeds opnieuw uitdagen, de lat steeds hoger leggen.

Ambilight TV – 20 jaar Europese expertise gecombineerd met de Taiwanese synergie

Sinds 2012 valt de televisie tak van het merk Philips onder de hoede van TP Vision met het hoofdkantoor in Amsterdam. Het is onderdeel van het Taiwanese TPV Technology, een van werelds grootste producenten van beeldschermen (zoals monitoren, public displays en televisies). Dat levert de organisatie synergievoordelen en toegang tot de globale markt van panelen, chipsets en andere onderdelen. Veel van de kennis en expertise komt echter nog altijd uit Europa. Designs komen van het prijswinnende designbureau in Amsterdam en miljoenen Ambilight TV’s rollen jaarlijks uit de fabriek in Gorzów in Polen.

Daarnaast vindt veel van alle beeldbewerking en technologische ontwikkeling plaats in het innovatiecentrum in Gent. De experts in het R&D Center zorgen voor de herkenbare Philips-beeldkwaliteit en brengen features die zich richten op de wensen en voorkeuren van de Europese consument.

Dieter Verlinde (Team Lead Picture Quality) over beeldbewerking en ontwikkeling in Gent “Tegenwoordig maken televisies gebruik van displays met verschillende technologieën. Goede LED, MiniLED of OLED panelen vind je bij alle bekende A-merken. Uiteraard is een kwaliteitsvol beeldscherm heel belangrijk, maar de uiteindelijke beeldkwaliteit wordt echter gestuurd en bepaald door de processor, software en beeldbewerkingstechnologie. Voor onze Europese markt vindt de ontwikkeling hiervan plaats in ons R&D centrum van Gent. Er worden algoritmes ontwikkeld, sinds vele jaren ook met AI, die de beeldervaring verder verbeteren. Dit gebeurt op basis van de specifieke wensen van de regio. Europeanen verkiezen doorgaans een natuurlijke en gebalanceerde weergave terwijl in Azië een meer flitsende en opvallende beeldweergave de voorkeur geniet. Ook Ambilight werd in de Benelux ontwikkeld (oorspronkelijk in Eindhoven en Brugge) voor het vermijden van vermoeide ogen bij het tv-kijken. Uiteindelijk is het gegroeid naar een systeem dat de totale kijkervaring verbetert. Ambilight TV brengt beeld- én lichtbeleving samen.

De Philips-unieke technologie is doorontwikkeld in de twee decennia die volgden wat leidde tot de introductie van de “Next Gen-versie” in 2022. Dit jaar komen de experts uit Vlaanderen met “Ambilight plus” dat deze maand gelanceerd wordt met de introductie van “Anniversary Edition” Philips OLED+959 Ambilight TV. Die tijdens de recente EISA Awards al bekroond werd als Beste Home Theatre OLED TV 2024-2025.

OLED959 IS F RGB

Wat is Ambilight plus?

Met de lancering van de nieuwe 65OLED+959 Ambilight TV, onthult TP Vision de meest geavanceerde versie van het Ambilight-systeem door meerdere lenzen toe te voegen aan de individuele gemonteerde kleur-leds. Ambilight plus geeft een dynamischere, grotere halo met meer diepte en resolutie. Het systeem kan vier verschillende halo’s op verschillende diepten projecteren voor een nieuw tweedimensionaal effect.

Ter gelegenheid van het 20-jarig jubileum van Ambilight zei Johnson Su, General Manager Europa TP Vision: “Dat een technologie twintig jaar lang uniek blijft, zo relevant is en nog steeds in populariteit groeit, is bijna ongehoord. Het is een bewijs van hoe waardevol het oorspronkelijke idee van Ambilight was, maar ook van hoe het systeem door de jaren heen voortdurend is verbeterd. Met de introductie van Ambilight plus in de EISA-award winnende OLED+959 kan ik met trots zeggen dat we de beste versie van het systeem tot nu toe introduceren.

Na 20 jaar blijft Ambilight TV van Philips het meest onderscheidende merk binnen de consumenten tv-markt door de unieke combinatie van beeld- en geluidskwaliteit met de extra dimensie van licht met Ambilight.

Share this post