SAP ondersteunt Swinkels Family Brewers, voorheen Bavaria, met haar Customer Experience-technologie bij het Ethiopische Habesha. Dit biermerk wordt gebrouwen in Ethiopië en helpt om de lokale bevolking te verbinden.
Habesha is via crowdfunding opgezet door 8.000 lokale aandeelhouders, in samenwerking met Swinkels Family Brewers. De cloudtechnologie van SAP helpt Habesha de commerciële effectiviteit te verhogen. Dit is belangrijk omdat Habesha in 3 jaar tijd een grote groei heeft meegemaakt: haar productie is verdubbeld naar meer dan 200 miljoen verkochte bieren en er werken inmiddels ruim 400 werknemers in de brouwerij.
Om alle Ethiopiërs te verenigen, is er naast de koppeling op cultureel vlak ook verbinding op technologisch vlak nodig, middels een CRM-systeem. Hiervoor is Swinkels Family Brewers op zoek gegaan naar een partner die hen op dit vlak kan ondersteunen. De belangrijkste voorwaarden waren dat het systeem schaalbaar, robuust, betrouwbaar en toekomstbestendig moest zijn.
In een land als Ethiopië, waar bijvoorbeeld geen straatnamen zijn en het internet niet betrouwbaar is, is dat geen vanzelfsprekendheid. In samenwerking met SAP is de cloudoplossing SAP Customer Experience Cloud for Customer geïmplementeerd, die aan alle gestelde voorwaarden voldoet. Zo zijn medewerkers van Habesha niet afhankelijk van het internet om in het systeem te kunnen werken. Zodra er weer internetverbinding is, wordt alle waardevolle data in het backend-systeem geladen. Tevens wordt de data hiermee centraal deelbaar gemaakt en is het mogelijk om analyses te doen.
De verkooporganisatie wordt ondersteund en gestuurd middels SAP Customer Experience. In de gehele lijn, van directie tot en met executie, zijn rapportages beschikbaar gesteld. Deze rapportages, specifiek voor de rol, stellen mensen zelf in staat hun dagelijkse activiteiten zo efficiënt en effectief mogelijk uit te voeren. Dit is inclusief de interactie met de diverse verkoopkanalen die onderdeel uitmaken van het systeem. Data omzetten naar actuele stuurinformatie, dat is de toegevoegde waarde van SAP Customer Experience, die het voor Habesha mogelijk maakt om keuzes te maken gebaseerd op feiten in plaats van op gevoel.
Er is gekeken naar de wensen van lokale bewoners, om zo de Ethiopiërs te verbinden. Uit een onderzoek in de omgeving van de brouwerij bleek bijvoorbeeld dat water en elektriciteit essentieel zijn voor de kwaliteit van leven. Er werd dus besloten om de omgeving van de brouwerij te voorzien van elektriciteit en het restwater uit de brouwerij te gebruiken voor een irrigatiesysteem voor de omgeving. Waar vroeger slechts een paar maanden groen te zien was, kunnen omwonenden nu het hele jaar door hun land verbouwen. De verbinding met de Ethiopiërs zorgt ervoor dat zij zich betrokken voelen bij het merk.
“Het Habesha-project begint bij waarden en eindigt in technologie. Dit heeft ervoor gezorgd dat het is uitgegroeid tot een zeer succesvol product van Swinkels Family Brewers,” zo stelt Stijn Swinkels, Chief New Business Development Officer bij Swinkels Family Brewers. “Wij zijn heel blij met de samenwerking met SAP. In Ethiopië zijn er best veel uitdagingen, zoals een instabiel netwerk en een gebrek aan wifi. Daar moet je allemaal rekening mee houden en daarom zijn wij op zoek gegaan naar een robuust systeem, dat ook genoeg ruimte biedt om verder te groeien. Alle data moet namelijk op een goede manier gestructureerd worden en de SAP Customer Experience-software heeft aangetoond hier ideaal voor te zijn.”
Jan-Willem Delfsma, Account Executive bij SAP Customer Experience: “Wij zijn erg trots dat wij met onze software een steentje bij kunnen dragen aan het succes van Habesha. Bij SAP is het onze missie om mensenlevens te verbeteren en Habesha is hier een prachtig voorbeeld van. De SAP Customer Experience-cloudoplossing is zo ingericht dat het rekening houdt met de lokale wensen. Hiermee kan Habesha zich focussen op haar primaire doel: het verbinden van alle Ethiopiërs.”
Meer lezen over deze case doe je hier.