23.06.2023
Technology

​TU Delft Hydro Motion Team racet met vliegende waterstofboot

By: Laura Jenny

BlogTechnology

Het Hydro Motion Team van de Technische Universiteit Delft gaat over twee weken hopelijk geschiedenis schrijven. Het doet mee met zijn vliegende waterstofboot tijdens de Monaco Energy Boat Challenge. Een geheel zelfgemaakte boot die dus én duurzaam werkt, én kan vliegen. Het evenement vindt plaats van 5 tot en met 8 juli.

Duurzame scheepsvaart

Het team bestaat uit 23 studenten die een jaar lang aan hun boot hebben gewerkt. De boot is door de studenten ontworpen, gebouwd, getest en zal dus nu ook meedoen aan de race. Echter gaat het niet zozeer om het winnen van een medaille of bokaal, het gaat om het winnen van aandacht. Het team wil graag aandacht voor duurzamere vaart en dat wil het aan de maritieme sector laten zien met dit technische hoogstandje. Of moeten we zeggen, technische hoogvlieger?

De Monaco Energy Boat Challenge is een beetje zoals de race met op zonne-energie werkende wagens: het is een wereldkampioenschap waarin allerlei teams hun best doen om te winnen van de anderen, door onder andere snelheid, wendbaarheid en uithoudingsvermogen. Het enige verschil is dat er aan de Monaco Energy Boat Challenge bedrijventeams meedoen en de TU Delft het enige studententeam is. Aan de andere kant hebben we al veel geweldige dingen uit Delft zien komen: het won enige tijd geleden nog de Hyperloop-wedstrijd (waarvoor het recent een gloednieuwe pod opleverde).

TU Delft Hydro Motion Team

De studenten werken hard en hebben veel plezier in het waarmaken van deze watersportdroom. Vooral het tonen van hoe ver de technologie nu is inspireert ze om aan deze race mee te doen: alles voor de toekomst van duurzame scheepvaart. TU Delft: “Het TU Delft Hydro Motion Team heeft met een vliegende waterstofboot een uniek concept ontwikkeld dat de grenzen van de maritieme industrie op gebied van duurzaamheid en efficiëntie doorbreekt. Het vaartuig is voorzien van geavanceerde hydrofoil-technologie, waardoor de volledige romp boven het wateroppervlak kan vliegen en de weerstand van het water aanzienlijk vermindert. Bovendien wordt de boot aangedreven door een waterstofbrandstofcel, waardoor het een emissievrije en duurzame oplossing biedt voor de traditionele verbrandingsmotoren die nu nog de overhand hebben in de maritieme industrie.”

De waterstofbrandstofcel zorgt dat waterstof wordt omgezet in elektriciteit. “De opgewekte elektriciteit drijft de elektromotoren voor de voortstuwing en de actuatie van de hydrofoils en alle elektrische systemen van de boot aan. De waterstof wordt opgeslagen op 350 bar in speciale tanks aan boord van de boot. Het unieke aan dit systeem is dat het enkel water produceert, waardoor er geen schadelijke uitstoot is. Dit maakt de boot van het Hydro Motion Team een innovatief voorbeeld als duurzame oplossing voor de maritieme sector. “

En nu winnen, jongens en meiden!

Share this post