Terwijl Uber in Nederland nog maar net de randjes van de randstad bereikt heeft dondert het techbedrijf in thuisland Amerika met de dag verder in elkaar. Terwijl de paar mensen op hoge posities die nog niet weggegaan zijn proberen de seksistische en discriminerende ‘bro’-cultuur binnen het tech taxi-bedrijf om te draaien, lijkt de rest van de medewerkers vooral bezig met het oppoetsen van hun CV.
Uber heeft alle schijn van een zinkend schip, maar de business draait gewoon door. Dit is (voor de verandering) een interne crisis, maar wel eentje die lange-termijn gevolgen kan hebben voor wat Uber van plan is, nog even los van de vraag wát Uber nu precies is.
CEO Travis Kalanick is, met alle aantijgingen, schandalen en de dood van zijn moeder te verwerken, tijdelijk achter de schermen gedoken. Hij zal schijnbaar wel het bedrijf blijven leiden. Zijn ‘leave of absence’ is dus niks meer dan een manier om de focus bij hem weg te halen, zodat Uber zich kan richten op de toekomst.
Die toekomst heeft namelijk geen chauffeurs meer (ook een structureel hoofdpijndossier voor Uber) maar zelfrijdende auto’s.
Het probleem? Om die te krijgen heeft Uber partners nodig, zeker nadat de eerste testen niet op rolletjes liepen. Maar welk zichzelf respecterend autobedrijf wil gaan samenwerken met Uber op dit moment? Je koppelt je aan een bedrijf waar alleen maar slechte associaties aan hangen, dat onstabiel is en zichzelf niet kan tegenhouden om stompzinnige dingen te doen.
Het probleem? Om die te krijgen heeft Uber partners nodig, zeker nadat de eerste testen niet op rolletjes liepen. Maar welk zichzelf respecterend autobedrijf wil gaan samenwerken met Uber op dit moment? Je koppelt je aan een bedrijf waar alleen maar slechte associaties aan hangen, dat onstabiel is en zichzelf niet kan tegenhouden om stompzinnige dingen te doen.
Het bedrijf wil nu in rap tempo Uber 2.0 gaan worden, een bedrijf waar je wel mee geassocieerd wil worden. Het gereedschap om dat te doen is er, maar de vraag is of (de niet buiten te krijgen) Kalanick zichzelf ook tot Travis 2.0 kan omtoveren, terwijl het bedrijf haar wonden likt. Als Uber niet snel genoeg salonfähig wordt om verder te gaan met de zelfrijdende onderhandelingen die nu eigenlijk al gevoerd moeten worden, zal het achterblijven.
Dan is het misschien Lyft, Google, Tesla of één van de andere partijen die misschien nu nog niet mensen vervoert naar waar ze heen willen, maar straks wel de technologie heeft om dat te doen. Dan is de infrastructuur misschien wel voor een prikkie over te nemen. Van Uber.
[Afbeeldingen © makistock – Fotolia]