TomTom is een technologisch nogal vooruitstrevend bedrijf, dus als je dan gaat praten met iemand van de navigatie-reus over een digitale transformatie op Connect to Innovate denk je dat je snel uitgepraat bent. Een bedrijf als TomTom is al honderd procent digitaal en dan valt er weinig te transformeren, zou je denken. Deels klopt dat ook, zo zegt Ron Hogeboom, Product Manager Financial / Logistical applications bij het navigatiebedrijf.
“Toen SAP naar ons toe kwam met hun verhaal over S/4HANA en SAP Intelligent Enterprise en dat we daar innovatie mee konden triggeren zei ik dat we dat al lang deden. We zíjn een innovatiebedrijf, we doen niks anders dan digitaliseren van data en dat weer terugleveren. Big data, analytics en het bouwen van services daar om heen.”
Maar ook TomTom heeft een finance- en logistics-afdeling en daar viel wel nog een hoop winst te behalen. “Als we ook in die omgeving naar hetzelfde innovatieniveau gaan kunnen we een betere interactie tussen die beide omgevingen beter gaan maken. Denk bijvoorbeeld aan betaalmethodes die makkelijker gekoppeld kunnen worden.
“Nu moet je onze services als een vast abonnement afnemen, maar dingen als on demand of gebaseerd op het aantal gereden kilometers dat je het gebruikt zouden vermoedelijk heel goed vallen, maar met onze huidige infrastructuur maken we die keuze niet” , zo zegt Hogeboom. Alleen betalen voor wat je gebruikt is waar consumenten tegenwoordig ook veel om vragen, maar of dat model ook meer gaat opleveren durft hij niet te zeggen, maar de tijd is hoe dan ook rijp voor die switch.
De digitale transformatie die hij nu ziet is dat TomTom op het finance- en logistieke stuk een beetje achterloopt en die stappen willen ze nu ook gaan maken. “Dat versnelt en verbetert de processen die gewoon geen toegevoegde waarde hebben” zegt Hogeboom daarover.
De mogelijkheden die een S/4HANA setup TomTom biedt zitten hem in de flexibiliteit van de databases en de mogelijkheden om daar in real-time bewerkingen in te doen, maar ook de user interface die beter aansluit bij wat TomTom op dit moment zoekt. In het bedrijf wordt er nu heel veel werk gestoken in het reconcilieren van financiële datasets (een noodzakelijkheid vanwege de performance) en door de in-memory database van het nieuwe systeem is dat allemaal niet meer nodig. Alleen dat al zorgt voor een flink stuk efficiëntie.
Maar ook machine learning-toepassingen zijn handig. Naast het makkelijker koppelen van verschillende databases om zo verschillende datasets met elkaar te kunnen vergelijken is ook een echte digitale workflow beter als je feitelijk zinloze stappen er tussenuit kunt halen. Het herkennen en interpreteren van betalingen op bankafschriften zou weel sneller kunnen gaan als dit geen mensenwerk meer is, aldus Hoogeboom.
“Er wordt nog veel te veel handmatig gedaan. Neem bijvoorbeeld inkooporders. Wij maken die aan, sturen een scan naar een bedrijf, die kloppen dat in op hun systeem, die versturen een invoice waar een pdf van wordt gemaakt, en wij halen dat dan weer door een OCR-systeem om de invoice te matchen met onze inkooporder. Dat kan met iets als Ariba veel makkelijker, en zonder al die overbodige stappen. Dan heb je nog maar één waarheid in een digitaal bestand en daar moet je naartoe.”
Genoeg stappen om te maken dus, maar gelukkig is er zoiets als een Guide to Intelligent Enterprise om bedrijven op weg te helpen met de uitdagingen die bij het veranderen van dit soort processen boven komen drijven.
Net zoals bij veel andere bedrijven was een katalysator voor het overstappen naar het nieuwe systeem de aanwezigheid van SAP’s Innovation Lab. “Het heeft ons heel erg geholpen, ook met het maken van een goede roadmap voor de overschakeling. Maar je ziet ook dat het er voor zorgt dat mensen betrokken worden bij het proces en dat maakt alle verschil. Zo voorkom je ook de hakken in het zand, want de mensen weten dat je met iets bezig bent waar ze profijt van hebben. De opzet is goed dus, nu de executie nog” lacht Hogeboom. Spannend? “Zeker. We gaan in 2019 beginnen met één onderdeel, maar bij zo’n transformatie wil de CFO toch ook echt weten wat de waarde is van zo’n overschakeling. We zijn niet met veel mensen, maar we hebben wel heel veel processen en dat maakt het wel wat lastiger omdat je winst per persoon niet enorm schaalt.”
Is het dan voor een kleiner bedrijf altijd lastig om die overstap te rechtvaardigen? “Wij zijn eigenlijk net iets te perfect om als voorbeeld te dienen, maar als je van ‘buiten’ komt en tien versies van verschillende omgevingen hebt en dan overstapt valt er heel veel winst te halen.” Hogeboom zegt ook dat het feit dat TomTom verder kan gaan dan voorheen en kan gaan innoveren ook best wat mag kosten. Want je moet natuurlijk wel vooruitstrevend blijven, ook in de aspecten van je bedrijf die niet per se je core business zijn.
[Afbeeldingen © TomTom/SAP]