Starlink, eenvoudig gezegd internet toegang vanuit de ruimte, test momenteel of de dienst ingezet kan worden als (standaard) internet service voor vliegtuigen. Dat heeft Jonthan Hofeller enkele dagen geleden geroepen tijdens een bijeenkomst van de Airline Passenger Experience Association in Californië. Volgens Hofeller voert Starlink op dit moment gesprekken met enkele luchtvaartmaatschappijen over het aanbieden van Starlink op lijnvluchten. Details over de onderhandelingen gaf de Starlink topman verder niet.
Op zich is het wel een logische gedachte om de relatief dure internet dienst aan te bieden in vliegtuigen. Starlink is voor de ‘gewone’ consument een dure aangelegenheid. Naast het abonnement van 99 euro per maand moet je namelijk ook zelf de satellietschotel van ruim 550 euro aanschaffen. En dat dat voor een internetabonnement dat maximaal 100 Mbit/s downloadsnelheid levert. Ok, er wordt gewerkt aan de upgrade naar 300 Mbit/s, maar dan nog is 99 euro per maand veel geld.
Vliegtuigpassagiers zijn daarentegen gewend om voor een paar uur gebrekkige internettoegang relatief veel geld te betalen. Enkele tientjes per vlucht is een heel normaal tarief. Als luchtvaartmaatschappijen voor dat geld een 100Mbit verbinding kunnen aanbieden, dan is dat voor veel reizigers al een hele grote verbetering. De vraag is echter wel wat allemaal nodig is om Starlink te installeren in een vliegtuig. Door de strikte (veiligheids)regels kleven er nogal wat voorwaarden aan de installatie van zend- en ontvangstapparatuur in vliegtuigen.
Het oorspronkelijke idee achter Starlink was dus het aanbieden van breedband internet in afgelegen gebieden. Daar waar geen kabel, koper of glasvezel in de grond lag en waar ook de dekking van mobiele netwerken onvoldoende was om goede, snelle, internettoegang mogelijk te maken. De afgelopen jaren werden al zo’n 1500 satellieten de ruimte in geschoten om het Starlink netwerk online te krijgen. Uiteindelijk moeten dat er meer dan 12.000 worden voor wereldwijde breedband dekking. Inmddels heeft Starlink al plannen voor Versie 2.0, met meer dan 30.000 satelietten.
Voor SpaceX is het zelfs een belangrijke bron van inkomsten, zo bleek maar weer eens uit een ‘gelekte’ memo van Musk over vertragingen bij de productie van raketmotoren die gebruikt worden voor de lancering van Starlink satellieten. Die vertragingen zouden als een zwaard van Damocles boven het mogelijke einde van SpaceX hangen.