Xiaomi kondigde het aan tijdens zijn presentatie van de Xiaomi 13: zijn menselijke robot CyberOne was ook op de beursvloer te zien. Heel spannend natuurlijk: je ziet niet vaak een robot die een gelijkenis is van de mens en ook nog echt goed werkt. Wel, die hebben we ditmaal op MWC helaas ook niet gezien. De robot van Xiaomi was er wel, maar hij stond daar maar te staan, in een hoekje van de stand, met een druk bewegende robothond naast zich als afleiding. Hoewel het een mooie robot is, ook als je in het echt oog in oog staat, doet de keuze van Xiaomi om hem mee te nemen naar Barcelona waarschijnlijk meer kwaad dan goed.
Xiaomi is een Chinees bedrijf. Het maakt technologie met heel veel potentie: niet voor niets zet het zijn vlaggenschiptoestel in de markt naast telefoons als iPhone 14 en Galaxy S23. Xiaomi doet het ook goed in wereld: het heeft in tegenstelling tot zijn Chinese concurrent Huawei niet of in ieder geval veel minder te maken met problemen met bijvoorbeeld de Verenigde Staten. Dat is belangrijk, want dit Android-merk heeft Google hard nodig om telefoons te maken voor het Westen. Huawei had die toegang niet meer en ja, de rest is geschiedenis.
Over het algemeen gaat het Xiaomi voor de wind, maar als Chinees bedrijf moet het nu eenmaal wat harder lopen om voet aan de grond te zetten in onze Westerse wereld. We zijn zo lang zo gefocust geweest op alles Amerika, dat we daardoor ook helemaal gewend zijn om Amerikaanse technologie te gebruiken, geen Chinese. Dat er ook af en toe in het nieuws is dat Chinezen hun burgers bespioneren, dat er vreemde, Chinese weerballonnen op worden gelaten in de VS en dat de overheid bij veel bedrijven een grote vinger in de pap heeft, helpt daar niet bij.
Daar komt ook nog bij dat de Aziatische cultuur over het algemeen gesproken heel anders in elkaar zit dan de Westerse. In het Westen zijn we in mindere mate bang voor gezichtsverlies: dat is in Azië heel anders. Succesvol zijn is voor sommigen belangrijker dan gelukkig zijn. Dit in het achterhoofd houdend, weten we dat Aziatische bedrijven daardoor soms maar moeilijk kunnen uitkomen voor fouten die zijn gemaakt. Het heeft immers verstrekkende gevolgen als iemand faalt.
Hierdoor hebben bijvoorbeeld Chinese merken de naam om het soms allemaal wat mooier voor te doen dan het eigenlijk is. Hoewel Westerse bedrijven dat zeker ook doen, hebben die dat stigma minder. Niet eerlijk, maar wel de realiteit.. En nu komen we terug bij de robot van Xiaomi: door die robot onbeweeglijk in een hoekje te planten van de stand, valt alleen maar nog meer op dat deze helemaal niet aan is. En ja, waarom de moeite doen om technologie mee te nemen naar Barcelona als je het alleen maar neerzet als een mannequin? Dan had het toch net zo goed een plastic variant kunnen zijn?
Het verhaal gaat dan al snel: die robot doet het helemaal niet. Als we terugdenken aan de introductie van het apparaat, dan kunnen we zeggen dat de video waarin hij aan ons werd voorgesteld ook alleen maar computergemaakt zou kunnen zijn. Hoe veel mensen zouden hem ooit functionerend hebben gezien? Het is giswerk. Als je een robot niet eens een simpele demo kunt laten doen op een beurs, zoals het hondje wel kon, dan is het aannemelijk dat hij überhaupt toch niet zo heel stevig in zijn plastic robotschoenen staat.
Xiaomi’s CyberOne is de teleurstelling van MWC. We weten nu al zo lang dat robots eraan komen: het is voor zowel China’s imago als dat van robotica bepaald niet goed om een stilstaande, ‘dode’ robot mee te nemen naar een evenement. Zeker als het een techevenement is waar zoveel belangrijke mensen uit de technologie rondlopen. Het had het paradepaardje van de beurs kunnen zijn, maar dat het dat niet is geworden, maakt het in één klap helaas de grootste teleurstelling.