Biz Stone, co-founder van Twitter, wist gisteren tijdens een interview op het Aspen Ideas Festival te melden dat Twitter inmiddels 800 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt. Dit betekent meer dan 24 miljard zoekopdrachten per maand en dat is bijna 100% meer dan Bing (4.1 miljard) en Yahoo (9.4 miljard) samen.
Google blijft “by far” de grootste zoekmachine en verwerkt op maandbasis zo’n 88 miljard zoekopdrachten. Twitter komt er echter aan en heeft sinds april een groei doorstaan van 33%. Om dat enigzins is perspectief te plaatsen, vorig kwam naar voren uit een study van Nielsen dat Bing de snelst groeiende zoekmachine was met een groei van 22%. Inmiddels is Twitter daar dus ver overheen.
Een ander groot verschil tussen Google en Twitter is nog steeds het Businessmodel. Waar Google miljarden verdient met gesponsorde koppelingen via Adwords is het bij Twitter wachten op de echte uitrol van “sponsored Tweets”. Ook wordt de stabiliteit van Twitter een steeds groter struikelblok. Tijdens het WK voetbal was de fameuze “fail whale” vaker in beeld dan ooit van te voren.